Bättre backtagning på Zündapp med nya kolvringar?

Fråga: Hej! Har en Mustang 617 med en Zündapp tvåväxlad helt original. Den går kanonfint och är väldigt lättstartad. Gör ca 40 km/h så farten räcker. Dock skulle det inte skada med lite mer ork i uppförsbackarna. Vill inte trimma mopeden så frågan är om jag kommer att märka någon skillnad om jag bara byter ut kolv och kolvringar? Vet inte alls hur mycket de som sitter i idag har gått så om dessa är slitna så borde väl detta märkas vid ett byte? Eller är det inte lönt att krångla med ett byte om man nu tycker mopeden går bra?

Tack på förhand!

Daniel

 

Svar: Zündappmotorn har ett hårdförkromat cylinderlopp som i reklamen beskrevs som närmast outslitligt. Även om det är en överdrift så har hårdförkromade lopp en väldigt lång livslängd, förutsatt att man blandar i rätt mängd olja i bensinen och har ett väl fungerade luftfilter. Den hårda kromytan är dessutom skonsam mot kolv och kolvringar, men så småningom tar ju även dessa slut. Fast om man byter kolvringar i ett kromat lopp får man räkna med att det tar åtskilliga mil (hundratals) innan de nya ringarna slitits in mot det hala kromet. Kontentan av detta kan bli att motorn går sämre än innan ringbytet tills de nya ringarna är inkörda.

Vill man ha en starkare motor måste man trimma den och idag är det svårt att hitta Zündappcylindrar som inte sönderborrade av ”händiga” mekaniker. Av den anledningen kan det vara synd att borra upp en originalcylinder eftersom man knappast kommer att hitta en ny (begagnad) om man ångrar sig. Lyft av cylindern och sätt i kolvringarna löst i cylindern. Ha koll på vilken som är övre och undre så att de hamnar i sina gamla kolvringsspår om de ska återanvändas. Mät kolvringsgapet med ringen i loppet. Är det större än cirka 0,2-0,3 mm kan det vara dags för byte, men var beredd på lång inkörning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen