Sachs 98 cc som inte startar när den är varm

Fråga: Hej. Min far har en Motomarathon från 1938 med Sachs 98cc motor. När den är kall startar den på två meters ”tramp” och går sedan klockrent. Problem uppstår dock när den stannas. När motorn är varm vill den inte starta förrän efter ca en timme. Kan lyckas om man gör rent stiftet som blivit blött efter startförsöken. Kan det vara kondensatorn som ska bytas?

Janne Östlund

 

Svar: Det här är ett klassiskt fel på gamla motorer med svänghjulmagnet – att motorn går bra när den är kall, men krånglar när den är varm. Oftast beror det på att tändspolen håller på att ge upp och behöver bytas. Det kan även vara kondensatorn som du var inne på. På förkrigsmotorer händer det även att svänghjulet tappar sin magnetism som en konsekvens av ålder, värme och vibrationer – något som modernare magneter klarar betydligt bättre utan att tappa styrkan.

Men börja med att justera brytaravståndet. Detta styr något som heter abriss som i sin tur påverkar hur stark gnistan ska bli. Justera avståndet uppåt och nedåt några tiondelar och kolla om det påverkar styrkan på gnistan. Brytaravståndet på Sachs 98:an ska vara cirka 0.4 mm och om det drar iväg flera tiondelar från detta mått för att få bra gnista kan det vara dags att byta till nya brytare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen