ILO Piano som blir svag när den är varmkörd

Fråga: Jag har en ILO Piano från 1962, som jag bytt brytare på och ställt tändningen så gått jag kan enligt instruktionerna här. Den startar direkt, men går inte helt rent. När den blir varm så blir den otroligt svag och vid körning blir motorn otroligt het. Jag har sotat avgassystemet. Har ni någon teori på vad jag skall göra? När ni skriver brytaravståndet är det avståndet som brytarna har vid maximal öppning?

Lasse Frage

 

Svar: Kolla hur tändstiftet ser ut när motorn börjar tappa orken. Är isolatorfoten kritvit kan det bero på sen tändning och/eller för mager bränsleblandning. Om stiftet istället är blött kan det vara dålig gnista från en tändspole som håller på att ge upp. Detta märks först när spolen blivit varm.

Förtändningen på ILO Piano ska vara 2,4-2,6 mm före övre dödläget och brytaravståndet ska vara 0,3-0,4 mm när dessa är fullt öppnade – alltså så mycket det går. Ställ alltid brytaravståndet före tändningen då detta påverkar tändläget.

Jim Lundberg

Rulla till toppen