Rätt tvåtaktsolja till mopeden

Fråga: Hej Jim! Det finns massor med uppslag om olika oljor för typ moppe. Vad gäller för att motorn skall fungera utan störning? Det finns de som använder Ricinolja till och med. Vad händer om man använder oljan för utombordare? Bättre eller sämre för moppemotorn?
MVH
Per Larsson

 

Svar: Man kan i princip blanda i vilket tvåtaktsolja som helst i bensinen till sin moped – utom möjligtvis tvåtaktsolja till utombordare. Den är gjord för motorer som har en väldigt låg arbetstemperatur, ibland så lågt som 60 grader, vilket är långt under arbetstemperaturen på en luftkyld mopedmotor. Där kan utombordaroljan överhettas och ge avlagringar.

Annars är det bara att blanda i vilken tvåtaktsolja som helst – mineral eller syntet spelar ingen roll, alla fungerar bra. Förr rekommenderade man rak motorolja SAE 30 eller SAE 50 och det fungerar än idag, även om riktig tvåtaktsolja smörjer bättre och smutsar ner motorn mindre. Man bör undvika tvåtaktsoljor av racingtyp då dessa tål så mycket värme att de inte alltid förbränns helt i en otrimmad motor. Detta leder då till att oförbränd olja samlas i avgasröret och sipprar ut på garagegolvet som en svart sörja. Ricinoljan smörjer bra och luktar gott, men har två stora nackdelar: Den vill gärna separera från bensinen och den orsakar mycket koks i avgasporten.

Nya oljor smörjer bättre än gamla, men trots det kan man inte minska andelen olja i bensinen hur mycket som helst. De flesta äldre tvåtaktsmotorerna skulle ha 4 % olja i bensinen. Idag kan man för det mesta gå ner till 3 % då tvåtaktsoljorna smörjer bättre, men på motorer med en bronsbussning vid kolvbulten bör man inte gå lägre. Detta är motorernas svaga punkt. Har motorn däremot en nållagrad kolvbult kan man oftast gå ner till 2 %.

Jim Lundberg

Rulla till toppen