Fråga: Lite undringar hur luftskruven fungerar; Om den skruvas in, får motorn mer eller mindre bränsle då? Om mopeden inte hänger med på snabbt gas pådrag, utan liksom stannar upp för att sedan svara och komma upp i varv, ska luftskruven skruvas in något då eller ut?
Mvh Anders
Svar: Luftskruven på en förgasare fungerar som en bränsleblandningsskruv – fast tvärtom. Om man drar in luftskruven så stryps luftflödet in i förgasarens lågfartskanal och då blir blandningen fetare. Lossar man på luftskruven kommer det in mer luft och blandningen blir magrare. Grundinställningen på luftskruvar brukar vara 1,5 varv från botten. Luftskruven justeras så här: Man låter motorn gå på tomgång och så vrider man luftskruven tills tomgångsvarvtalet blir som högst. När detta är klart justerar man tomgångsvarvet med trottelstoppskruven, tomgångsskruven, tills man har ett bra tomgångsvarvtal.
Om motorn inte hänger med när man gasar fullt så får den förmodligen för mager blandning – alltså för lite bensin i förhållande till luft. Grejen är den att luftskruven endast arbetar på tomgångs- och lågfartsregistret. Om problemet uppstår när man gasar mer än halv gas är det huvudmunstycket som styr blandningen och då är detta antingen för litet eller tilltäppt av smuts.
Jim Lundberg