Frågor om JB 128

Fråga: Hej Jim! Har några frågor gällande NV JB 128 cc igen.
1. Blir motorn svagare på låga varv om den för högtänd?
2. Om jag skulle försöka få tag på ett drevämne till framdrevet, vad heter
dimensionen så de förstår på företaget?
3. Toppackningen har gått sönder en gång och nu fuktar det på vänster sida igen. Dags
att hyvla toppen förstår jag, behöver jag även göra något åt cylindern eller kan man lita på att den är bra?
4. Kan man ha kopparpackning?

Åker tillsammans med några gubbar och alla har rödqvarnor så jag behöver få lite mer ork i NV:n, det här känner du till Jim, eller hur?

Arne Persson

Svar: Vi tar frågorna i tur och ordning.

  1. Motorn blir svagare på låga varv både vid för hög (tidig) och vid för låg (sen) tändning. Vid för tidig tändning vill motorn slå tillbaka vid låga varv och vid start. Är tändningen tvärtom för sen bli motorn varm och trött på samtliga varvtal.
  2. Kedjedimensionen på JB 128-motorn heter 1/2″x5/16″ och rulldiametern är 8,51 mm. Om du ändå ska göra ett nytt drev så blir motorn betydligt orkesvillig om man byter till 12 tänder.
  3. JB-motorns topplock är relativt mjuka och ändrar lätt form så de börjar läcka. Cylindern däremot är av gjutjärn och håller formen.
  4. Alla helmetallspackningar (koppar eller aluminium) kräver väldigt plana och släta ytor för att kunna täta då de inte kan komprimeras särskilt mycket och anpassa sig efter ytorna. Välj heller en packning av grafitlaminat. Denna består av en rostfri folie med ett grafitlager på varje sida. Kolla med Kuntze & Co.

JB-128:an har ju bara två växlar och har lite svårt för att hänga med treväxlade motorcyklar med samma motoreffekt, men tidigare nämnda 12-drev gör skillnad.

Jim Lundberg

Rulla till toppen