Framhjulslager på Gripen

Fråga: Jag har en Gripen 1949. Någon som vet hurdana framhjulslager det skall vara på denna? Jag har en kulring med sju stycken kulor (7/32″) på vänster sida och på höger sida sitter det åtta stycken lösa kulor (9/32″). I bakhjulet så är det ju elva stycken sådana lösa kulor på vardera sida och tittar man i reservdelskatalogen på Husqvarna mod 27 så skall det vara kulringar med sju stycken kulor (7/32″) på både höger och vänster sida fram. Funderar på om det är något hopkok eller om det är riktigt. Någon som vet hur det skall vara?

Nisse

Svar: Varumärket Gripen kommer från Svenska cykelmagasinet i Linköping vilka sålde Husqvarnamotorcyklar under eget namn – så kallad dekaltrimning. Därför bör en reservdelskatalog för Husqvarna stämma för din Gripen.

Det kan ha hänt mycket med en motorcykel som är från 1949 och man kan inte alltid lita på att de delar som sitter där idag är de rätta. Jag har inga uppgifter på vilka kulor som är de riktiga i din motorcykel, men du kan förmodligen se om det är samma radie för kulorna i lagerkonorna på höger och vänster sida om du jämför dem. Om så är fallet ska det vara samma storlek på kulorna på båda sidor av navet.

En 7/32″-kula är 5,56 mm och en 9/32″ är 7,1 mm vilket ger en skillnad på cirka 1,5 mm. Kulorna ska ligga i botten av spåret i lagerkonan. En kula som är för stor för en lagerbana kan ligga mot spårets kanter istället för dess botten vilket inte fungerar. Kulan kommer då att trasa sönder kanterna på grund av de små kontaktytorna som uppstår.

Om kulorna är för små hamnar de visserligen där de ska, alltså i botten på spåret, men kontaktytan blir liten och slitaget större än med rätt kulstorlek, Dessutom ”vinglar” en för liten kula mer i spåret då den inte styrs i sidled på rätt sätt.

Jim Lundberg

Framhjulslager på Gripen
Olika stora kulor i samma lagerbana. A=för liten kula (liten kontaktyta och dålig axiell styrning), B=rätt storlek på kulan, C=för stor kula (kulan rider på spårets kanter)
Rulla till toppen