Vevaxelproblem på Husqvarna D-motor

Fråga: Hej Jim Lundberg. Jag är prenumerant på Classic Motor sedan 2006 och har några frågor om Husqvarna D-motor. Har hittat din sprängskiss och refererar till nummer från denna. Jag hittade två små fjädrar (nr 47) som troligen ska trycka skivan från vevslängen, Hur sitter dom fast? Jag ser inga hål/försänkningar eller tappar på vevpartiet eller på skivan. Jag ser att tätningarna (nr 11 och 22) på vevaxeln tätar utifrån, fjädern sitter på utsidan. Är det rätt? Är det inte tryck i vevhuset? Mitt vevparti är dåligt, behöver ny tapp (nr 42) och kanske rullar (nr 45). Har du någon bra adress som kan renovera vevpartiet?
Gilbert Forsberg

Svar: Nu vet jag inte om du har tagit isär din motor eller om du enbart refererar från sprängskissen. Om motorn är slidmatad finns det två hål i vevskivan och ett i själva vevtappen där slidskivans fjädrar ska sitta (översta bilden). Skivan är slät på baksidan och har inga hål eller tappar för dessa tre fjädrar eftersom skivan bara ligger någon millimeter från vevskivan under drift.

När det gäller packboxarna i vevhuset så säger Husqvarna själva i sin reparationshandbok att den högra packboxen (transmissionssidan) ska vändas med fjädern utåt vilket är raka motsatsen till normal praxis eftersom det råder övertryck i vevhuset varje gång kolven går nedåt. Normalt ska man av den anledningen vända en packbox med fjädern vänd mot den sida där det kommer övertryck. Då hjälper trycket till att ”knipa ihop” packboxen runt axeln. Om du frågar mig skulle jag vända bägge packboxarna med fjädrarna in mot vevhuset.

När det gäller vevstakslagret så slits rullarna mest, därefter vevtappen och minst slits vevstaken. Detta innebär att ett rullbyte gör mest skillnad då dessa tar slut först. Rullarna till Husqvarnamotorn har måtten 4×6 mm och är 14 till antalet. Rullar finns bland annat hos Jacking AB ((telefon 0227-133 22). Där finns även lager och packboxar till denna motor. Om vevtappen och även vevstaken behöver bytas kan du kolla med Rösebäckens Cykel & Motor om de har något nytt eller begagnat. Hur man renoverar och riktar vevaxlar står beskrivet i Stora Tvåtaktsboken, del 1. En komplett reparationsanvisning för Husqvarnas D-motor (även kallad ”Äggmotorn”) finns i del 2 av samma bok. Kolla annars med Stigs Motormekaniska i Axvall om de kan renovera din vevaxel.

Jim Lundberg

Vevaxelproblem på Husqvarna D-motor
Rulla till toppen