Fråga: Hej. Jag har en MCB 1259 med en tvåväxlad sachsmotor med trampstart. När man
drar runt tramporna och ska starta så slirar den bara. Den tar inget fäste och går ej att trampstarta. Kan det vara lamellerna som är dåliga? Behöver man klyva motorn för att kunna byta lameller?
Jakob
Svar: Det är inga svårigheter med att byta lameller på din sachsmotor och du behöver inte klyva motorn. Men innan du gör något ska du kolla så att det finns spel i kopplingsvajern. Det ska vara cirka 2 mm spel uppe vid kopplingshandtaget. Kolla även att det är rätt olja i motorn och framför allt – rätt mängd. Sachsmotorn ska ha 2 dl SAE 80-olja vilket finns hos OKQ8. För mycket olja gör att kopplingen slirar.
För att komma åt kopplingen lossar du de fem spårskruvarna som håller kåpan på motorns högra sida (En komplett reparationsanvisning för denna motor och 20 andra hittar du i Stora Tvåtaktsboken, del 1). För att få ur de två plåtkilarna som håller kopplingens tryckplatta måste kopplingsfjädrarna först sammanpressas vilket gör med ett särskilt verktyg som dras fast i tryckplattans hål för justerskruven. Detta verktyg går att tillverka med en bit plattjärn och en rörstump. När fjädrarna har dragits ihop känner man att tryckplattan sitter lite lös och då kan man ta ur de två plåtkilarna som håller plattan.
Nu kan man lyfta ur lamellerna ur kopplingskorgen. Ofta kan man få lamellerna att greppa igen genom att rugga upp ytan på dem med fint (korn 320-600) slippapper. Detta gäller både plåt- och friktionslamellerna. Avfetta dem först med lacknafta. Om detta inte hjälper kan ett byte till nya lameller vara enda lösningen. Efter montering av lamellerna ska man justera in kopplingsmekanismens spel enligt nedersta bilden.
Jim Lundberg