Kickfjäder till JB 128

Fråga: Hej! Håller på med en NV-JB från 1950 för en bekants räkning. Motorn verkar vara
näst intill nyrenoverad, har max 10 driftstimmar på sig efter ingreppet. Men tyvärr har nog motorn ändå värmenypt så trots bra spänst i ringarna så fick jag putsa ur kolvringsspåren och polera lite på kolven. Kompet verkar inte riktigt räcka till så att motorn kan starta. Bra gnista mellan 5-7 mm i fria luften. Tändningsinställningen är helt ok ca 4 mm före övre dödläget.

Nu till den stora frågan. Motorn saknar kickfjäder. Har läst igenom avsnittet i din bok ”Stora Tvåtaktsboken”, del 1. Men tyvärr finns ingen bild på kickfjädern med. Misstänker att med tanke på din erfarenhet om just JB 128-motorn borde kunna lägga ut en bild på fjädern gärna med kickkåpan så man får en rätt upplevelse av storleksförhållandena med samt hur prylarna hänger ihop med varandra?

Bengt Göransson

Svar: Kolla kompressionstrycket med en kompressionsprovare. Om man kickar flera gånger och håller full gas ska man nog få upp en 6 kilo på mätaren. Om cylindern inte är honad vid ett kolvringsbyte kan det ta väldigt lång tid för ringarna att slita in sig mot den glashårda yta som uppstår på cylinderväggen. Dessutom kan de nya ringarna skadas omvändkanten är kvar i cylindern.

Kickfjädern på JB 128:an brukar inte vålla några problem, men däremot det lilla kickdrevet som tenderar att tappa tänderna. Kickfjädern sitter skruvad i den lilla kickkåpan och består av åtta varv rundtråd med en tjocklek på 2,5 mm. Vid kicksegmentet har fjädern en krok. Har man tillgång till pianotråd kan man lätt tillverka en ny fjäder.

Jim Lundberg

Rulla till toppen