Lossa kolven i Sachs 150 cc

Fråga: Jag har en 150cc Sachs (SM51) och cylindern sitter helfast. Det ser ut som att det är mycket rost där, hur fixar jag detta? Det jag har gjort är att fylla cylindern med WD-40 (kolven är nästan i övre dödläget). Tacksam för all hjälp jag kan få.

Alfred Hafström

Svar: Tålamod är det viktigaste verktyget när det gäller fastrostade kolvar. Att hälla i rostolja, diesel eller liknande är en del av behandlingen och detta måste få verka under lång tid, ibland flera veckor. Upprepad värmning av cylindern med varmluftspistol eller gasolbrännare får delarna att röra sig lite mot varandra vilket kan luckra upp greppet lite. Varje gång man värmer så utvidgas kolven lite mer än loppet och trycker hårdare mot cylinderväggen. Vid avsvalning krymper kolven igen och den rost och aluminiumoxid som fyller utrymmet mellan kolv och cylinder får sig en välbehövlig knådning.

Nästa steg kan vara att knacka på kolven, men då måste man lägga en träbit som mellanlägg eller använda en plasthammare då kolven är mjuk. Om nu kolven ändå vägrar röra sig får man upprepa tidigare behandling med rostolja och uppvärmning – tålamod, som sagt. Ett bra trick är att använda en fettspruta och trycka ner kolven med hydraulik. I ditt fall där kolven står högt i cylinderloppet är denna metod väldigt bra, även på en tvåtaktare med sina portar.

Sachsmotorn har en cylinderdiameter på runt 57 mm och med ett tryck på 400 till 600 kilo/cm som fettsprutor ger kommer kolven att tryckas mer med en kraft på 10 till 15 ton som fördelar sig jämnt och skonsamt över kolvtoppen. Se bara till att fylla utrymmet ovanför kolven med olja innan du pumpar i fett. Olja smörjer och tränger dessutom ut luft som annars kan komprimeras och ge obehagliga och ibland farliga smäller om något släpper under rådande tryck. Här kan man välja två metoder. Antingen bygger man om ett tändstift och sätter dit en fettnippel på tändstiftet, eller så gör man ett nytt ”topplock” av en 10-15 mm tjockplåt där man gängar in en fettnippel. Den senare metoden är att föredra då originaltopplocket kan slå sig av det höga trycket. Om ingenting hjälper får man istället borra sönder kolven.

Jim Lundberg

Lossa kolven i Sachs 150 cc
Ett tändstift med fastsvetsad fettnippel kan användas för att trycka ut kärvande kolven, men ett hemmagjort ”topplock” av tjock plåt är att föredra.
Rulla till toppen