Lika stora däck på Suzuki TS 50

Fråga: Hej Jim. En fråga angående däck och dimensioner på däck. Hur ska man räkna ut
rullomkretsen på hjul? Har ett Suzuki TS 50 bakhjul med dimension 3.00×18 och ett framhjul till en NV 11 D som är 19×2.75. Om jag vill ha samma rullomkrets på dessa hjul vad ska då bakhjul kontra framhjul ha för beteckning för att få samma rullomkrets?
Mvh Carl

 

Svar: Vi låter Kjell Sveholm på däckföretaget Wheeler-Dealer svara på denna fråga.

Den klassiska tum-måttsättningen på mc/moped däck baserar sig på att däckets bredd och höjd är lika stora.
3.00 – 18 däck är 3.00″ brett, 3.00″ högt och har 18″ fälgdiameter.
3.00 + 3.00 + 18 = 24″ ytterdiameter.
2.75 – 19 ger 2.75 + 2.75 + 19 = 24.5″ ytterdiameter.
2.50 – 19 ger 2.50 + 2.50 + 19 = 24″ ytterdiameter.
Förhållandet mellan en cirkels diameter och dess omkrets betecknas π, grekiska bokstaven pi,
med tre siffrors noggrannhet är π = 3,14.
24″ x 3,14 = 75,36″ med tre siffrors noggrannhet 75,4″.

Den klassiska tum-måttsättningen kännetecknas av att breddmåttet är jämnt delbart med 0,25.
Det finns lågprofil tum måttsättning, t.ex. 3.60 – 18, 4.10 – 19, 4.25/85 – 18, där gäller inte ovanstående.
Med millimeter-måttsättning gäller ovanstående om höjdens procentangivelse är 100 %,
exempel 100/100 – 18, där är däckets bredd 100 mm och dess höjd 100 % av bredden.
För 100/90 – 18 är däckets bredd 100 mm och dess höjd 90 % av bredden, alltså 90 mm.

Måttsättningen på däck är nominell, inte exakt och ett däcks mått kan, inom vissa gränser,
avvika från det angivna. Dessutom varierar däckets bredd och höjd med fälgens bredd,
samt fjädrar däcket ihop under belastning så dess effektiva rullomkrets är mindre än den i obelastat tillstånd.
Vid högre hastigheter utvidgas däcket av centrifugalkraften, typiskt för ett diagonaldäck är 14 mm höjning i 210 km/h. Radial- och bältdäck utvidgas betydligt mindre.

Bättre noggrannhet än den teoretiska ovan fås med faktisk mätning.
Ställ mc:n på garagegolvet, fyll rätt lufttryck, sätt på förare, gör ett streck på golvet när ventilen är längst ner och ett nytt streck ett hjulvarv senare, så kan rullomkretsen mätas för exempelvis kalibrering av cykeldator.

Vänligen,
Kjell Sveholm, Wheler-dealer

Rulla till toppen