Hur fungerar tändningen på en tvåtaktsmotor?

Fråga: Tjena. Hur fungerar tändningen på en tvåtaktsmotor?

William

 

Svar: Om du menar en tvåtaktsmotor med svänghjulsmagnet så fungerar den så här: I tändsystemet finns en tändspole som har två polskor – en i varje ände. Runt tändspolen roterar ett svänghjul som har ett antal magneter. När dessa magneter passerar spolens polskor så bildas det strömstötar i spolens lindningar.

Genom att kortsluta spolens primärlindning (cirka 200 varv) med en brytarkontakt byggs det upp en kraftig ström och ett kraftigt magnetfält i spolen. När brytarna öppnar kollapsar detta magnetfält och spolens sekundärlindning (cirka 10 000 varv) levererar då en hög spänning på flera tusen volt som leds till tändstiftet. För att gnistan ska komma i rätt ögonblick sitter det en nock i svänghjulets nav som öppnar brytarkontakterna när kolven har ett par millimeter kvar till övre dödläget.

Detta är kortversionen av hur det fungerar. Vill du veta mer om denna typ av tändsystem kan du skriva i ord som Tändspole, Kondensator, Fältbrytningsavstånd, Abriss och Brytaravstånd i sökrutan uppe till höger här på hemsidan så kommer det upp fler artiklar i ämnet.

Jim Lundberg

Hur fungerar tändningen på en tvåtaktsmotor?
Brytarkontakterna sedda genom ett av svänghjulets hål.
Hur fungerar tändningen på en tvåtaktsmotor?
Hela tändsystemet på en mopedmotor när svänghjulet är bortplockat. Den svarta spolen är tändspolen. De kopparfärgade spolarna är till belysningen som också får sin ström från svänghjulets magneter.
Hur fungerar tändningen på en tvåtaktsmotor?
Kopplingsschema för mopedtändsystem med svänghjulsmagnet.
Rulla till toppen