Kan en sliten kolvbult påverka motoreffekten?

Fråga: Hej. Satt och tänkte på en sak som ofta dyker upp i mitt tankesätt! Om man har en mopedmotor typ Puch, Sachs eller vad som helst, som har en Blygsam effekt och som har en något sliten kolvbult. Kan då effekten på motorn bli lägre? Tänker som så här: Då kolven rör sig nedåt och suger in färskgasen med sin luft och bensinblandning som genom överströmningsportar landar över kolven. På vägen dit kommer väl en del av denna gas att försvinna ut genom kolvbulten! Eller?

Kjell Nilsson

 

Svar: En sliten kolvbult kan nog begränsa motoreffekten genom att det låter så illa att man håller igen på gasen. Teoretiskt kan även portarnas öppningstider påverkas av att kolven på grund av glappet i bulten står stilla några extra vevaxelgrader i dödlägena än vad den ska.

På en motor med vändspolning, som finns på de motorer du nämnt, passerar kolvbulten överströmningskanalerna på upp- och nervägen. Det som händer är att kolvbulten för ett kort ögonblick sammanbinder överströmningskanalerna (pilarna på bilden). Men då dessa har samma tryck kommer inget flöde att ske genom kolvbultens hål. Möjligtvis kan en liten mängd av färskgasen pressas in i bulten när kolven går ner och vevhuskompressionen ökar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen