Byta motor i kinesisk fyrhjuling

Fråga: Hej! Jag fick en liten ”fyrhjuling” av en polare som sa: ”Du som kan motorer får väl ihop den här.” Den här är en nästan ny liten maskin (Kina eller liknande) med vad jag tror är en 100cc motor. Jordkablarna är samlade i en stor hopvriden klump som är fäst i karossen. Det kanske går att fixa lite snyggare, men alla andra elprylar ligger i en plastpåse.

Det här är inget jag kan eller vill fixa, men om en van kille som Jim Lundberg får hela rasket, plockar ihop prylarna så det funkar, eller kanske bygger om elsystemet så även en amatör fixar något liknande och samtidigt fotograferar och berättar lite som han är fena på, då kanske vi andra lär oss något och Jim får en fin liten leksak till några små kids som vill ha lite kul. Kanske är en dum idé, men den kan ju funka.

Lasse Evertson

 

Svar: Tanken är nog god och jag tackar för erbjudandet, men Classic Motor inriktar sig på fordon som är 20 år eller äldre – något som också våra läsare förväntar sig. Min (begränsade) erfarenhet av nyare fordon från låglöneländer är dessutom att kvalitén kan vara så låg att det ibland inte ens går att laga dem på grund av dåligt material och/eller usel passform. Gängor som brister, bromscylindrar med djupa repor på insidan från fabrik, hjulaxlar som böjer sig, med mera.

Personligen är jag mer intresserad av rena nyttofordon från förr. Då menar jag fordon som har hjälpt människor att få ett drägligare liv – både hemma och i arbetet. Det vill säga allt från små 98-kubikare till tunga traktorer – inte dagens ”välfärdsleksaker” som dessutom går sönder efter en kort tids användande. Kolla gärna om någon annan i din bekantskapskrets kan få den körbar. Om den ändå har hamnat i Sverige kan det ju vara bra om någon kan ha lite roligt med den innan den hamnar på någon av våra soptippar.

Jim Lundberg

Rulla till toppen