Hur vet man att det är glapp i veven på en Puch V3-motor?

Fråga: Hej! Hur vet man att det är glapp i veven på en V3-motor i en Puch Dakota? Och håller originalveven när man har 5,5hk cylinder högkompstopp?

Mvh Kalle

 

Svar: En vevaxel kan glappa på fler ställen. Vevstakslagret är en lagring som behöver tittas till. Där kollar man radialspelet vilket innebär vevstakens glapp i längdled (uppåt/nedåt). Här ska det vara 0,02 mm i nyskick och gränsen för åtgärd ligger på ca 0,05 mm. Blir det mer än så börjar det även höras ett smattrande ljud från motorn.

 Uppe vid kolvbulten sitter en bussning eller ett nållager. Här ska det nästan vara nollspel och förslitningsgränsen ligger på 0,02-0,03 mm. Även här låter det illa om glappet blir för stort.

 Sista lagringen är ramlagren i motorblocket som vevaxeln hänger i. Puch V3-motorn har så kallade magnetlager (nej, de är inte magnetiska utan satt förr i tändmagneter) och dessa lager bör justeras ganska noggrant (med shimsbrickor). Puch rekommenderar ett axialspel (axeln utåt/inåt) på 0,06-0,12 mm och att man justerar (shimsar) eller byter ramlagren om spelet överstiger 0,15 mm.

Detta är ganska små spel och de flesta motorer fungerar även med något större spel. För att mäta dessa spel bör man använda en indikatorklocka. Men det finns lite tumregler när det gäller lagerspel. Man använder då känseln och synen. Känseln är effektivast och där märker man av de riktigt små spelen. Synen är mindre noggrann och där ser man de större spelen. Om man använder ”kroppen” så gäller följande maxgränser:

Kolvbult: ska inte vara kännbart.

Vevstake: Nätt och jämnt kännbart

Vevaxel: Kännbart, men helst inte synligt.

Originalvevaxeln är nog den bästa vevaxeln, förutsatt att den inte är sliten. Ett högkompstopplock tål den alla gånger. Det finns numera nytillverkade vevaxlar till många mopedmotorer, men jag vet ingenting om dem.

Jim Lundberg

Rulla till toppen