Treväxlad sachsmotor som tappat alla växlar

Fråga: Hej Jim. Har en 3-växlad Sachsmotor från 1965 som jag hade isär och helrenoverade vintern 2013-14. Den har gått som en klocka sen dess fram till i augusti när mågen var ute med den. Plötsligt går det inte att få in någon växel. När motorn inte går kan jag lägga in alla växlar och när jag släpper kopplingen ligger växeln i och drar runt motorn. När jag startar motorn kan jag hitta växellägena men när jag släpper kopplingen ”rasslar” det bara och den driver inte. Bara att riva igen eller?

Kjell-Åke Eriksson

 

Svar: Börja med att ta bort kåpan på motorns vänstra sida och kolla om den gängade stången med sin spårmutter rör sig ut och in i den utgående axeln när du växlar. Om stången inte rör sig ligger felet i växelmekanismen vilken sitter lättåtkomligt under första kåpan.

Om nu stången rör sig som den ska har något hänt inne i motorn som då måste delas. Det kan vara den lilla t-formade dragkilen som brustit eller släppt från stången. Ibland går den utgående axeln rakt av då den är försvagad av det breda spår som kilen löper i. Men kolla först så att det inte är så enkelt att kedjedrevet har lossnat på axeln. Drevets mutter behöver låsas med vikbricka och/eller Loctite. Kopplingsnavet kan även ha lossnat från sin axel, men då går det inte att kicka runt motorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen