Puch Maxi som stannar när man gasar

Fråga: Hej! Jag har en Puch Maxi med en något viktkompenserad motor. Motorn går hur fint som helst men problemet jag har är att när jag kör och sedan drar av gasen helt för att exempelvis stanna vid en korsning så dör motorn nästan när jag ska gasa på igen. Ger jag fullt så kan jag klara att hålla den vid liv. Den dör då nästan men hämtar sig precis varje gång. Om jag dock gasar till väldigt försiktigt så dör den i regel direkt. Den går alltså fint på tomgång när jag slår av på gasen och dör enbart när jag åter ska gasa på. Om den dör så startar den dock direkt om jag kickar igång den.

Har i övrigt inga problem med motorn och tomgång samt övrig gång är i det närmaste perfekt. Vad kan detta fenomen bero på? Kan det vara så att motorn flödar och dränks i bensin på lägre varv?

Tack på förhand!

Daniel

 

Svar: Det beror på vad du har ändrat på motorn. Jag tycker att det låter som att motorn får för mager blandning på låga varv vilket då skulle vara anledningen till att den tjuvstannar när du gasar. I så fall är det lågfartsregistret i förgasaren som behöver justeras för fetare blandning. Om förgasaren har en luftskruv ska den skruvas inåt. Har förgasaren en trottelnål ska den höjas ett, eller fler, hack.

Om nu motorn får för fet blandning på låga varv bör man kunna undvika tjuvstopp genom att gasa hastigt. Då får motorn under en kort stund mer luft än vad den ska ha vilken den klarar om blandningen är för fet. Gör man likadant om blandningen för mager så stannar motorn – ofta med en avgassmäll. Skulle det visa sig att motorn får för fet blandning ska du göra det omvända med förgasaren: skruva ut luftskruven och/eller sänk trottelnålen. Om motorn går bra på mellan- och fullgas är huvudmunstycket det rätta. Jag kan inte tala om exakt hur du ska justera då jag bara har uppgifter på förgasarbestyckning till otrimmade motorer.

Jim Lundberg

Rulla till toppen