Teflonpluggar till kolvbulten i en tvåtaktsmotor?

Fråga: Hej Jim! Uppskattar allt som din penna skriver men har en liten undran. Har sett hur du räddar utslitna kolvar, men kommer att tänka på att när jag renoverade/trimmade VW boxermotor så ersatte man låsringen vid kolvbulten med pluggar i teflon vilket har den trevliga funktionen att något strul med låsring som släpper och förstör cylindern inte existerar.

Detta borde väl även funka i mindre tvåtaktsmaskiner också – eller?

Mats Jutemalm

 

Svar: I tävlingsmotorer brukar man ersätta kolvbultarnas låsringar med teflonpluggar som då har till uppgift att hindra kolvbultens ändar från att komma åt och skada cylinderväggen. Teflon är en väldigt ”hal” (låg friktionskoefficient) plast som dessutom tål de höga temperaturer som förekommer i en kolv. Liknande lösningar med ändpluggar av lagerbrons har också använts istället för låsringar till kolvbultar, men där kan vikten på bronspluggarna vara av ondo i en högvarvig motor

Problemet med tvåtaktsmotorer är att överströmningsportarna sitter mitt för kolvbultens ändar vilket innebär att eventuella teflonpluggar ska passera två vassa 90-graderskanter två gånger per vevaxelvarv. Jag är misstänker att dessa pluggar kommer att hyvlas ner ganska snart och kanske bli så tunna att de till slut kantrar och klipps sönder i portarna. Sedan har kolvbulten fritt tillträde till cylinderväggen igen. I en fyrtaktsmotor med sina släta (och välsmorda) cylinderväggar fungerar däremot teflonpluggar bra.

Jim Lundberg

Rulla till toppen