Nyrenoverad Husqvarna 256A som nyper

Fråga: Fick precis tillbaka cylindern till min Husqvarna 256A efter borrning till överdimension. Dock körde verkar det som jag körde lite hårt på inkörningen då den låste bakhjulet, för att sedan återfå kraftigt reducerad effekt efter att jag dragit in & släppt ut kopplingen och på så sätt starta motorn.

När jag kört hem plockades cylinder och topplock bort för att undersöka eventuella skador, skadorna består av tre partier där honingsreporna är ”borta”, samt man känner minimalt motstånd när man drar med nageln. Är den ytan normal under inkörning eller ej?

Om inte vad kan en tänkbar åtgärd bestå av?

Tack på för hand!

/Emil

 

Svar: Det som hänt är förmodligen en nypning – alltså att kolven utvidgats av värmen så mycket att den fastnat i cylinderloppet. Detta är vanligast under inkörningen då spelet mellan kolv och cylinder är som minst. Under inkörningen är det därför noga med att hålla ner motortemperaturen tills motorn har nötts in och alla spel har blivit så stora som de ska. Hård körning, sen tändning eller mager bränsleblandning ger alla en höjd motortemperatur. Av den anledningen ska man köra lugnt de första 50-100 milen och ofta rekommenderar tillverkaren att man använder ett särskilt inkörningsmunstycke som ger lite fetare blandning under inkörningen.

 Sedan gäller det givetvis att den som borrat cylindern inte lagt kolvspelet för lågt. Jag har inga uppgifter för kolvspel till Husqvarna 256A, men generellt bör spelet i en luftkyld motor på cirka 250 cc från denna årgång ligga på 0,05-0,08 mm – beroende på kolvens konstruktion och utvidgningskoefficient samt val av material i cylindern. Visa gärna upp delarna för den som borrat cylindern för ett utlåtande. Det låter inte som att din motor har skurit eftersom det vid en skärning blir så varmt att delarna smälter och mer eller mindre svetsas ihop. Ofta måste de kasseras efteråt.

Om kolv och kolvringar har klarat sig från skador och cylindern bara har några blanka partier efter nypningen bör det räcka med att hona upp cylindern med ett honingsverktyg. En skadad kolv kan putsas till med en fin fil och skadade kolvringar byter man ut. ­När motorn körts in kommer honingsreporna att försvinna på den sträcka i cylinderloppet där kolvringarna löper och där blir loppet mer eller mindre blankt – det är en naturlig del av ”åldrandet”. Mät kolvspelet efter upphoningen med exempelvis ett bladmått mellan kolv och cylinder. Kolla även att kolvringsgapet är det rätta. Som tumregel brukar man ange en tiondels millimeter per tum cylinderdiameter. I en cylinder på cirka 2 tum (51 mm) ska kolvringsgapet då vara 2×0,10 mm – alltså 0,20 mm.

Kör sedan lugnt och ha gärna i en extra procent tvåtaktsolja i bensinen under de första 50-100 milen. Gubbkör inte (segdra på hög växel och låga varv), utan låt hellre motorn varva ut korta perioder och växla ner så fort motorn får jobba lite hårdare som vid körning i sand eller uppförsbackar. Om det börjar ”kvittra” från motorn (första varningssignalen på kommande nypning) så ska man släppa på gasen och helst ge full choke så att motorn får kylning och extra smörjning. Stäng sedan av och låt den svalna en stund.

Jim Lundberg

Nyrenoverad Husqvarna 256A som nyper
Kontroll av kolvringsgap med hjälp av bladmått.
Rulla till toppen