Koppla in baklampa på Zündapp KS 50

Fråga: Har en Zundapp KS 50 från 1970. Tändplattan på denna har fyra utgående kablar; svart, grå, gul, grön. Den gröna kabeln i kopplingsschemat du visat här Jim, ska där gå direkt till bakljuset, men då lyser väl baklampan alltid? Kan man istället koppla ihop den gröna tillsammans med gul till matningen av frambelysningen och att det sedan styr bakljuset från nyckelns strömbrytare i lamphuset?

//Mvh Claes

 

Svar: Jag vet inte vilket kopplingsschema som du avser, men enligt svensk kabelstandard för mopeder är den grå kabeln matning till bakljuset och ska dras direkt till baklampan, utan någon form av brytare. Ibland (på Zündapp) kan denna kabel vara brun som på schemat ovan, vilket eventuellt kan vara tysk standard. Den grå kabeln ger inte ström förrän man slår på framljuset och belastar ljusspolen.

Grön kabel är matning till bromsljuset och den ger ström så fort motorn startat, oavsett om andra lampor är tända eller inte. Mellan denna kabel och bromsljuslampan sitter då bromsljuskontakten som aktiveras när man trampar på fotbromsen. Gul kabel är matning till framljuset, alltså hel- och halvljus. Den svarta kabeln ska dras till dödarknappen på styret.

Vad som händer om man kopplar ihop gul och grön kabel vet jag inte. Bägge ger ju ström när motorn går och bör ligga i fas med varandra, men risken finns att bromsljusspolen (grön) kommer att dra ström från ljusspolen (gul) istället för att ge ett strömtillskott till framlampan. Enklast är att prova: Låt den gröna kabeln hänga lös och starta motorn. Tänd framlampan. Ta nu den gröna kabeln och sätt den mot den gula i kopplingsplinten. Om lyset blir starkare när detta görs så får man högre effekt. Om så sker finns det dock en ökad risk för att framlampan bränns.

Jim Lundberg

Rulla till toppen