Hur testar man en växelströmsgenerator?

Fråga: Hej! Hur testar man en växelströmsgenerator? Jim hade en artikel om detta 2014.

Hälsning

Bengt

 

Svar: Artikeln om felsökning på växelströmsgeneratorer fanns med i Classic Motor nummer 5/2014 om du har detta nummer liggande. Annars kan det finnas i vår shop här på hemsidan. Felet ligga i slitna eller kärvande kol, trasig spänningsregulator och en del andra saker. En orsak kan vara trasiga dioder i likriktarbryggan inne i generatorn. I korthet går felsökningen till så att man lossar på +-kabeln på generatorn och mäter sedan mellan anslutningsskruven på generatorn och jord med en multimeter inställd på reistansmätning. Man mäter då två gånger och byter då plats på multimeterns testkablar. Om diodbryggan är hel ska mätaren visa att det leder åt ena hållet, men inte det andra.

Tyvärr så måste generatorn demonteras och dioderna (sex stycken) lödas loss så att samtliga kan kollas med multimetern om man ska vara säker på att hitta en defekt diod. En hel diod leder bara ström i en riktning. En trasig diod leder antingen inte ström i någon riktning – eller så leder den ström i bägge riktningarna. Kolla även att laddningslampan är hel då den behövs för att generatorn ska få så mycket ”bakström” att den börjar ladda.

Jim Lundberg

Hur testar man en växelströmsgenerator?
Hemmagjord testbänk för generatorer.
Rulla till toppen