Fråga: Hej. I min frus morfars garage har det stått en massa grejer som jag nu tagit hem. Jag skulle vilja få lite identifieringshjälp på två 50-tals motorcyklar.
Den ena är en Monark, men sen vet jag inget mer ser ut som en M77…? Vad skall det vara för motor? Det andra skall vara en Apollo från 51, enligt registreringspapper. Stämmer det, sitter det rätt motor på? Det verkar vara en Husqvarna, det står även HVA på fram navet. Fjädringen fram består av en gummiupphängning. Hur gör jag för att identifiera dessa?
Christofer Poijes
Svar: Om det är en Monark M77 ska den ha en 150-kubiks JB-motor. Men vi tar dem i tur och ordning med början uppifrån och ned. Motorcykeln på den översta bilden verkar vara lite av ett hopplock. Ramen skulle kunna vara en Apollo, men framgaffeln är från en Husqvarna med sin karaktäristiska gummibandsfjädring som syns på bild 2. Limpan verkar inte höra dit och pakethållaren ser mer ut att komma från en Husqvarna mod 27. Bild 3 visar en Apollo Mod 64H från 1953 vilken såg likadan ut 1951 förutom att den från 1951 hade en bladfjäder till sadelfjädringen.
Bild 4 visar Christofers Monark. Testa om någon av BSA-motorerna passar i fästena. I så fall är det en Monark M71 som bör vara från 1950. På bild 5 syns en Monark M71 ur en reservdelskatalog.
Bild 6 ser ut att vara en Husqvarnamotor där det ser ut som man trätt på ett järnrör på kickaxeln, men det kan också vara en förlängning av kickaxeln från fabrik. Motorerna på bild 7 & 8 ser ut att vara BSA 125 kubiksmotorer. Dessa är spegelvända versioner av DKW 125 kubiksmotorn som satt i konkurrenten NV:s motorcykel NV 11. BSA-motorn har även det karaktäristiska svänghjulet av fabrikat Wico Pacy som är vänt med ”insidan” utåt. Har du testat dessa motorer i Monarkramen?
Jim Lundberg