Vilka svetselektroder vid gängreparation?

Fråga: Jag ska svetsa om en vevtapp där gängorna är fullkomligt trasiga och lite till. Vilken elektrod passar bäst? Undviker MIG-svets använder bara 43.32 , OK 48 och 63.30, och någon grön övergångs elektrod, men nu ska det svarvas och gängas, får inte bli för hård svets, vet att det finns elektroder för detta jobb men vilken sort passar bäst för detta ändamål? Måste vara jäkligt noga. Frågan kanske inte hör hemma just i dessa spalter, men någon kanske har ett bra förslag på detta, har gjort mycket lustigt, men aldrig nya vevtappsgängor där svänghjulet sitter.

Göran A, Vånga

 

Svar: Frågan hör definitivt hemma på Classic Motors hemsida! När man svetsar med bågsvetsning, alltså MIG eller pinnelektroder, i lite grövre gods kan den snabba avkylningen av svetsen leda till att den härdar. När man bygger upp material i en axeltapp eller liknande brukar tappen bli så varm (röd) att själva svetsmaterialet inte kyls av så fort och därmed härdas. Ibland kan man behöva värma svetsfogen efteråt med en gassvets så att den löper ur och blir mjukare.

Men visst skiljer det på hårdhet i olika svetstrådar och elektroder. När jag arbetade som bilmekaniker fick jag tipset om att använda OK 46.00-elektroder som skulle vara ett mellanting i hårdhet mellan OK 43.32 och OK 48.00. Exakt hur det ligger till med detta kan jag dock inte svara på. Någon som har något bra tips till Göran om lämpliga elektroder till gänglagning? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen