Hur fungerar tändsystemet på en T-Ford?

Fråga: Hej. Jag skulle gärna vilja att någon förklarar tändsystemet på T-Forden. Inte så lätt att hitta något på svenska men lite har jag förstått som det handlar om ett ”gnistregn” istället för enskild gnista och att bilarna hade två tändsystem, magnettändning och batteritändning med de här ”induktionsspolarna”, en för varje cylinder. Men vad var det som styrde induktionsspolarna, vanlig fördelare med brytarspets kanske? Säkert kan flera av er det här men jag vet Jim Lundberg brukar förklara det elektriska på ett lättförståeligt sätt 🙂

Tack för bra tidning!

mvh

Erland

 

Svar: Jag har inte satt mig in så mycket i T-Fordens tändsystem, men om jag har fattat det rätt så fungerar det så här: (rätta mig om jag har fel)

Motorn har två individuella tändsystem. Vid normal körning är det magnettändningen som förser tändstiften med gnistor. Problemet med tändmagneter kan vara att de ger för svag gnista vid låga varvtal som vid start. Därför har man en så kallad induktionständning på T-Forden som drivs av ett batteri.

Vid start fungerar då tändspolarna som ”klapprande reläer” (som en summer eller ringklocka) och ger en hackig, men stark gnista till tändstiften. När spolarna arbetar hörs ett karaktäristiskt surrande från induktionslådan. Nu kan man starta motorn – batteridriften ser till att det blir gnistor trots låga varvtal.

När motorn startat och motorvarvet gått upp ger magneten så mycket ström att den kan driva tändningen på egen hand och då slår man om från batteritändning till magnettändning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen