Kärvande trampaxel på Victoria MS 51

Fråga: Hej och God fortsättning på nya året. Har en fråga angående en Victoria MS 51-motor. Har fått problem med trampaxeln i motorn, den kärvar, och när man trycker på bromsen vill motorn stanna vid tomgångsvarv, kan möjligen kedjedrevet som sitter på axeln flyttat sig i sidled. För att kontrollera detta måste man ju komma in i växellådan, räcker det då med att ta bort svänghjul, tändplatta och Drivkedjedrevet och sedan lyfta vänster blockhalva? Om detta går att göra slipper man demontera kopplingskorgen.

Egon Jansson

 

Svar: Nu är det några år sedan jag demonterade en Victoria MS 51 (i samband med Stora Tvåtaktsboken, del 1), men då lyfte jag av höger blockhalva först. Det finns en sak som man måste ha koll på och det är att kedjedrevet (till bakhjulet) måste sitta kvar tills motorn delats – i annat fall kan växelgaffeln skadas inne i motorn.

Att ta bort kopplingen är inga större problem på denna motor, men man måste trycka ihop kopplingen innan man lossar alla skruvar till kopplingsfjädrarna. Detta har jag gjort med ett hemmagjort specialverktyg (nedre bilden), men en vanlig tving och lite sunt förnuft räcker. I Stora Tvåtaktsboken, del 1 finns en komplett reparationsanvisning för Victoria MS 51 (och 20 andra motorer).

God fortsättning!

Jim Lundberg

Kärvande trampaxel på Victoria MS 51
När kopplingen ska demonteras måste den först tryckas ihop. Här med ett specialverktyg, men en vanlig tving fungerar också.
Rulla till toppen