Hur förvarar man lösa svänghjul?

Fråga: Behöver experthjälp. Har sökt svar men svårt och hitta något heltäckande. Saken gäller svänghjul till tändmagneter som då i praktiken blir mest svänghjul till gamla mopedmotorer. Tål dom och förvaras lösa eller försvagas magneterna då? I Stefa:s servicelitteratur står att magneterna kan behålla magnetismen under lång tid. Men hur lång är lång tid? 10 år, 20 år eller rent av 100 år? Praktiskt visar det sig dock att 50 år gamla mopeder fortfarande startar eller att ett mopedsvänghjul som legat löst kanske 30 år fungerar när man sätter det på en motor.

Å andra sidan vet jag att när man läste hobbykatalogerna och Clas Olson när man var liten och suktade efter dom där små röda hästskomagneterna som fanns i olika storlekar och utföranden så var dom alltid försedda med ett kortslutningsbleck när dom inte användes. Likaså känner jag en bilelektriker som påstår att modernare startmotorer med permanentmagneter är hyperkänsliga och man får absolut inte ta ut ankaret ur magnethuset utan att samtidigt sätta i ett annat annars förstörs magnetiseringen omgående.

Har man många gamla mopedsvänghjul kan man stapla dem på varandra men frågan är om det är så bra. Stålsvänghjulen fastnar ju direkt oavsett läge men ett svänghjul av icke magnetiskt material stöter bort vartannat kvartsvarv så det måste passas in. Sen kan man också lägga i tändplattor eller lösa spolar, fungerande eller icke fungerande spelar ingen roll eftersom det är kärnan som räknas. Har man inte så skulle man också kunna göra kortslutningsbleck av plattjärn.

30 Watt magneten kom i två delar inlindade i tidningspapper men efter jag satt tändplattan i svänghjulet och låtit den sitta där i några månader så nog tycker jag att magneterna känns starkare än när jag fick dem. Det hela kompliceras att magneter har funnits i olika material, från början magnetiskt stål men sedan övergång till andra magnetiska material av säkert flera eller rent av många sorter.

Ja, vad säjer experten, hur bör man göra eller har det mindre betydelse?

Erland Eriksson

 

Svar: Vi har fått frågan förut, men svaret tål att upprepas. Vi börjar med magneter i allmänhet. Fram till 1930-talet bestod de flesta permanentmagneter av något så enkelt som härdat stål. Efter andra världskriget började man använda en legering av aluminium, nickel och kobolt – förutom järn. Legeringen upptäcktes av en japan vid namn Mishima 1932. Man kallade denna legering för Alnico efter de första bokstäverna (engelsk stavning) i de huvudsakliga tillsatsmetallerna (Aluminium, Nickel och Cobalt).

De gamla magneterna av härdat stål hade flera nackdelar. Dels gick det inte att få dem särskilt starka, dels tappade de lätt magnetismen av vibrationer och värme – något som i allra högsta grad förekommer i en motor. Stålmagneterna har dessutom något som heter låg koercitivkraft vilket betyder att man relativt enkelt kan avmagnetisera eller polvända dessa magneter.

Alnicomagneter har hög koercitivkraft vilket betyder att det behövs rejäla krafter för att ändra eller påverka deras magnetism. I svänghjulsmagneter som är tillverkade efter andra världskriget är det nästan uteslutande Alnicomagneter. Dessutom är de nästan okänsliga för vibrationer och värme. En alnicomagnet kan värmas upp till 500 grader utan att tappa sin magnetism.

När det gäller förvaring av magneter brukar det ibland rekommenderas att man ”kortsluter” magneten under tiden den inte används. Därför skickade många tillverkare av magneter med ett kortslutningsbleck som skulle läggas mellan magnetens nord- och sydpol. Men en alnicomagnet tappar inte gärna sin magnetism trots många år i ”vila”. Det viktigaste när det gäller förvaring av svänghjul är att hålla dem rena från järnfilspån och fukt. Ett rostangripet svänghjul kan tappa sina magneter, men kan även förstöra brytarkontakternas fiberklack om brytarnocken i hjulets nav är angripen av rost.

Om man vill stoppa i något i svänghjulet i syfte att bevara magnetismen så är det bäst med lösa spolar. Sitter de på en tändplatta kan de omöjligen ligga mot samtliga magneter på grund av den luftspalt som finns mellan magneter och polskor. Men eftersom denna åtgärd förmodligen är onödig kan man trycka ner hela tändplattan så att man håller ihop rätt platta med rätt svänghjul – alltså mest för ordningens skull.

Spreja svänghjulen med rostolja och lägg dem i en plastpåse, långt från fukt och vinkelslipar så kommer svänghjulen att vara klara att användas nästa gång de behövs.

Jim Lundberg

Rulla till toppen