Rikta vevaxel till Puch V3 motor

Fråga: Hej, jag håller på att renovera en Puch V3-motor anno 1980. Har bland annat bytt vevaxel och ramlager. Har nu upptäckt att vevaxeln wobblar en smula ca 6 hundradelar enligt mätklockan. Den wobblar bara när den sitter monterad i motorn. jag har mätt vevaxeln löst i en anordning liknande den som beskrivs i Stora Tvåtaktsboken i kapitlet om riktning av vevaxlar, och har då konstaterat att den enbart slår 2 hundradelar. Har även demonterat ramlagren och satt i dom igen och varit noga med att dom inte har hamnat snett, men inget har hjälpt – axeln wobblar likt förbannat. Man kan till och med se att den wobblar med blotta ögat om man tittar riktigt noga och snurrar på vevaxeln. Allt är inshimsat perfekt till rätt spel och veven snurrar fint utan motstånd. Vad kan det vara för fel?

Elias Strömberg

 

Svar: Om man använder den typ av v-stöd som är avbildat i Stora Tvåtaktsboken, del 1, så ska man få ett ärligt mätresultat eftersom axeln ligger i botten av det v-formade spåret och ingenting finns mellan axel och stöd som kan störa mätningen.

Att lagren skulle vara felaktiga låter osannolikt. Mer troligt är då att det funnits skador eller skräp på axeln där de ska sitta, men detta har du ju kontrollerat. Det kan ju vara så att axeltappen är aningen böjd vilket kan vara vanligt på svänghjulssidan då en del mekaniker kan vara hårdhänta när svänghjulet ska tas bort.

Använd mätklockan och ta reda på i vilken riktning axeln slår. Det kan ju vara så att vevskivorna vridit sig runt vevtappen (överdrivet på undre bilden). I så fall ska axeln slå framåt eller bakåt (klockan 3 eller klockan 9) när vevtappen befinner rakt upp (klockan 12).

Kolla att eventuella shimsbrickor mellan lager och vevskivor inte är tilltufsade så att den inre lagerringen kan hamna snett. Testa även med att byta plats på ramlagren för att se om detta påverkar mätresultatet. Om ingen hjälper skulle jag råda dig att justera vevaxeln i vevhuset istället för v-stödet. Detta är kanske inte helt rätt tillvägagångssätt, men ibland får man anpassa delarna till varandra.

Jim Lundberg

Rikta vevaxel till Puch V3 motor
Vevaxlar kan slå sig på olika sätt. På bilden ett överdrivet exempel på hur det ser ut när vevskivorna vridit sig på vevtappen. Men axeln kan även vara stukad på flera sätt.
Rulla till toppen