Volvo 740: orolig gång

Fråga: Hej Classic Motor! Jag har en Volvo 745 från 1986 med förgasarmotor som jag nu för två veckor sedan skulle in och besikta en sista gång innan den blir veteranbil.
Allt gick som smort under hela besiktningen och bessgubben var väldigt chockad över bilens fina skick, men så kom vi ju givetvis fram till avgasmätningsstationen där CO-värdet tydligen var tre gånger för högt….

Jag frågade besiktningsmannen om jag fick kolla en sväng på förgasaren och det gick för sig för honom. Jag tog fram en 8 mm hylsa med spärrskaft och vred in CO skruven flera varv tills värdena låg inom godkänd gräns.

Men nu till problemet, bilen går som en påse nötter efter min hastiga inställning och jag får inte till den tidigare fungerande inställningen på förgasaren. Jag har även prövat att renovera förgasaren med ny nål, nålventil och vakuummembran, motorn är helt stendöd under 2500 rpm och ”blöddrar” bara, men när den kommer upp i ungefär 3000 rpm går den som den gjorde från första början.

Den har tomgång och startar utan problem men går väldigt oroligt och skakar mycket på tomgången, så pass mycket att växelspaken piskar en på benet vid rödlysen! Förgasaren är av modellen Pierburg 175 och motorn är en B230a.

Svar: Jag tror inte att det största felet ligger hos förgasaren. Det låter mer som om bilen inte går på alla cylindrar. Symptomen brukar vara orolig gång på låga varv och mycket vibrationer på tomgång. Börja med att kolla upp tändsystemet. Om det är okej är min nästa gissning att du har ett läckage på insuget eller rent av att kamremmen kan ha kuggat över några hack.

Fler idéer? Lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

PS: Mycket bra att du nämner både motortyp och förgasartyp samt beskriver problemet bra. DS.

Rulla till toppen