Vilken blyersättning i gamla motorer? UPPDATERAD

Fråga: Hej! Vilken typ av blyersättning är att föredra till en gammal motor med ventilsäten direkt i gjutjärnsgods? De flesta verkar ju innehålla någon typ av natrium- eller kaliumförening som verksam ingrediens. Det finns ju även de som innehåller bor, t.ex. Tripak och Triboron Drivmedelsförstärkare.

Frågan är om Triboron ger ett fullgott skydd åt ventiler och säten? Jim har ju testat deras alternativ till tvåtaktsolja och vad jag förstår haft lite kontakt med tillverkaren. Det vore kul med lite information om det gjorts tester hur det funkar som blyersättning

Stefan

 

Svar: När man tog bort blytillsatserna i bensinen (tetraetylbly) kom det ut olika blyersättningsmedel i handeln som man hällde i tanken för att äldre fordon med mjukare ventilsäten skulle få det skydd som blyet tidigare gett.

Först ut var den alkaliska metallen natrium. Tyvärr visade det sig att natriumet fällde ut ur bensinen när fordonet stod stilla under längre perioder – som är vanligt med veteranfordon som kanske bara körs sommartid. Nästa aktiva beståndsdel blev då en annan metall som heter kalium som inte har nackdelen med att fällas ut som föregångaren natrium.

Det finns även andra blyersättningsmedel som de du räknat upp. Jag har endast testat Triborons tvåtaktsvätska som har ämnet Bor som aktiv beståndsdel. Triborons produkt som heter Drivmedelsförstärkare utger sig inte för att vara någon form av blyersättning, utan uppges smörja olika motordelar där ventilerna är en av dessa.

Denna produkt beskrivs i denna reklamfilm. Jag har tyvärr inte hittat något vetenskapligt test som visar hur ventiler och säten skyddas med Triboron Drivmedelsförstärkare eller Tripak.

Jim Lundberg

Uppdaterad med en extra bild 2016-01-31.

Vilken blyersättning i gamla motorer? UPPDATERAD
Det högra ventilsätet (avgas) har slitits ner och ligger ca 2 mm lägre än det ska. Jämför med sätet till vänster (insug). Motorn är en Volvo B18 som körts med natriumbaserad blyersättning. Även de andra tre avgassätena hade gått ner sig men inte lika mycket som det på bilden. Fråga är hur sätena hade sett ut om motorn inte fått blyersättning. På bilden ser man också hur lite gods det är mellan säte och avgaskanalen vilket kan ställa till det om man vill krympa i lösa sätesringar.
Rulla till toppen