Tyst tuta på Puch Dakota

Fråga: Hej Jim! Tack för alla svar på internet och dina böcker. Min fråga till dig: Tutan fungerar inte. Ljuset är bra och bakljus och bromsljus bra. Har testat tutan och den är okej. När jag tutar minskar baklampans effekt. Helt i sin ordning vad jag förstår. Jag har justerat avståndet mellan ljusspolen och svänghjul, det var ca 0,4 mm till 0,2 mm, tyckte nog att belysningen blev något bättre. Förslag på att få tutan att fungera? Går det att amperemäta ljusspole? Prova annan ljusspole? Alla kablar är bytta. Magnet-testa svänghjul?

Tack på förhand!

Pär

 

Svar: Jag reagerar på en sak och det är att baklampan lyser svagare när du tutar. Det kan den nog göra i vanliga fall, men vad händer med ljusstyrkan på framlampan när du tutar? Tutan ska få sin ström från ljusspolen (gul kabel) och att framlyset blir svagare när man tutar är normalt då tutan drar rätt mycket ström. Kan det vara så att tutan kopplats till den lilla bakljusspolen (grå kabel) eller den aningen större bromsljusspolen (grön kabel)? Bakljusspolen ger max 3 watt och bromsljusspolen ger max 5 watt till skillnad mot ljusspolen som ger 15 watt.

Rekommenderat avstånd mellan svänghjul och magneter ligger på 0,2 mm så där är allt okej. Det är svårt att mäta upp ljusspolar då de har ett fåtal varv (ett par hundra) och en relativt tjock tråd vilket ger en resistans på under 1 Ohm. Varken ström- eller amperemätning ger säkra diagnoser. Säkrast är att låna en fungerande ljusspole och testa med den. Moderna svänghjul (efter andra världskriget) har alnicomagneter och dessa tappar i stort sett bara magnetismen om man kör under lång tid med kortsluten ljusspole. Men testa gärna med ett fungerande svänghjul också.

Jim Lundberg

Rulla till toppen