Peugeot diesel: stannar direkt efter start

Fråga: Hej! Jag har efter mycket och utdraget sökande fått tag i en Peugeot 305 Diesel som stått i en lada i Boden i tolv år.

Tydligen är detta den enda bilen i sitt slag i hela världen (iallafall när man skall köpa reservdelar eller få tips/råd). Jag vet inte om min fråga hör hemma här då bilen är veteran men ändå så pass ”ny” som 1983, men jag hoppas ni/du kan hjälpa.

Jag har allehanda reparationsböcker på engelska där olika delar ibland benämns vid olika namn i varje bok. Ännu värre när jag skall översätta till svenska.

Problem 1: Generatorremmen gnisslar, jag spänner den, varpå det börjar läka olja vid någon av axlarna på själva motorn. Är detta något som kan komma av att packboxen är slut? Eller krävs det att själva axeln också är skadad? Jag misstänker naturligtvis packboxen/skada på vevaxeln.

Problem 2: Alla butiker som säljer packboxar som kanske passar kallar vevaxelns sidor endera höger/vänster, fram/bak, eller ”kuggsidan” (här är alltså mina böcker inte till någon hjälp). Så vad kallar man då den sida där generatorremmen och kamremmen sitter?

Problem 3: Motorn dör cirka fem sekunder efter start oavsett väder/årstid UTOM då man haft i motorvärmaren. Det gäller alltså även sommartid. Jag tänkte mig att den sög luft någonstans eftersom tätningar/slangarna är gamla, men hur kan en inkopplad motorvärmare råda bot på att systemet suger in luft?
Jag är ytterst Tacksam för all hjälp jag kan få!

Oskar

Svar: Visst platsar din Peugeot här, och jag tror att många känner igen sig i att det kan vara svårt att hitta information och delar till sin bil om det inte är de allra vanligaste modellerna. Men med tålamod och hjälpsamma vänner brukar det mesta lösa sig.

Nu till dina problem med bilen: Om oljeläckaget verkligen beror på att du har spänt remmen kan det givetvis vara en hård/torr packbox. Det låter lite märkligt, men inte omöjligt. Kontrollera för säkerhets skull varifrån oljan kommer innan du lägger ner för mycket arbete.

Det här med benämning på motorns olika sidor varierar. Snacka med de butiker som säljer och säg var packboxen sitter, exempelvis vid remskivan. Då är det lättare att undvika missförstånd. Vet du måtten på packboxen kan du exempelvis prata med Jacking AB (0227-133 22) utefter dessa (måtten borde finnas i någon av dina reparationshandböcker).

På din sista fråga tror jag inte att det rör sig om tjuvluft. Min gissning är att motorn går så länge som glödstiften är uppvärmda. När ventilspelen var för stora kunde Peugeots dieslar bete sig på det sätt du beskriver. När motorn har värmts upp av motorvärmaren kan spelet ha försvunnit och motorn går igång som den ska.

Första åtgärden är därför att kontrollera ventilspelet och justera till rätt spel. Om det inte hjälper bör du ta ett kompressionsprov på motorn. En Peugeotdiesel med dålig kompression, oavsett orsak, kan också bete sig på det här sättet.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen