Glödande framljus på Puch Dakota

Fråga: Hej! Har problem med ljuset på Puch Dakota. Bakljuset lyser starkt (originallampan) Men framljuset bara glöder. Jag har bytt till ny tändplatta, ”sockerbit vid motorn, kablar från motorn upp i lamphuset. kablar upp till ljusomkopplaren, ljusomkopplaren även den ny, lampan är ny 15/15 watt original till Puch Dakota. Jag har bytt alla kontakter samt sockerbiten i lamphuset.

Har kollat ifall det är dålig jord utan större resultat. Hur kollar man om jordningen är dålig? Får ingen stöt på dödarknappen. Jag har kopplat rätt allt efter Puchverkstans elschema för Puch Dakota. Alla funktioner på ljusomkopplaren funkar, halvljus, helljus, stänga alla ljus, tuta och dödarknapp. Blir inte klok på detta, vad kan vara fel?

Med vänlig hälsning, Tobias Björkdahl

 

Svar: Från tändplattan går det tre eller fyra kablar. Dessa är:

Svart:            Dödarknapp

Gul:               Belysning (hel/halv)

Grå:               Baklampa

Grön:             Bromsljus

Testa med att koppla loss den gula kabeln nere vid motorn och anslut den direkt till en 15-wattslampa. Håll lampans sockel mot motorns gods och starta motorn. Nu ska lampan lysa normalt om ljusspolen är okej. Ljusspolar är svåra att mäta upp då de har så låg resistans (under 1 Ohm) och säkrast är att testa en annan spole om något krånglar. Kolla även att ingen kabel ligger i kläm bakom tändplattan eller har skadad isolering. Om tutan låter som den ska borde strömmen komma fram som den ska.

Den grå kabeln till baklampan har en speciell spole som parasiterar på ljusspolen. Den ger då ingen ström förrän man belastar ljusspolen genom att tända framlampan. Eftersom din baklampa lyser så är ljusspolen belastad – antingen av framlampan eller av en kortslutning till jord.

Kolla att omkopplingen mellan hel- och halvljus verkligen fungerar. Om lampans bägge glödtrådar kopplas in samtidigt drar lampan 15+15=30 watt och det orkar inte ljusspolen med.

När man kollar jordningen gör man på följande vis. Ta en multimeter och ställ in den på att mäta växelspänning. Anslut multimeterns ena kabel till motorns block vilket är en säker jordreferens – det är ju i motorn som ljusspolen sitter jordad. Starta motorn och håll multimeterns andra kabel mot något jordat föremål. Börja med ramen. Fortsätt sedan med framgaffeln och lamphuset. Om jorden är bra ska mätaren ge lågt eller inget utslag (Under 1 volt). Tänk på att olackerade mopeder kan få jordproblem då det är färg mellan motor och ram samt under skruvskallar. Om motorn är dåligt jordad kan man dra en kort kabel från motorn till ramen.

Jim Lundberg

Rulla till toppen