Bränsleförbrukning på 98-kubikare

Fråga: En vanlig standard veteranmoped bör ta c:a 1,5 dl per mil, men vad tog dom gamla 98:orna som väl lite var mopedens föregångare? 98:orna var vanliga och de flesta större cykeltillverkare gjorde dom som exempelvis Monark, NV, Rex m.fl. De kallades också lättviktare och gick fort, ja nästan farligt fort, kanske uppåt 70 km/tim för den konstruktionen. Motorerna var oftast tvärspolade som åtminstone förr angavs som positivt för bränsleförbrukningen på utombordsmotorer. Någon som vet mera, eller har några uppgifter om bränsleförbrukning på de gamla 98-kubikarna?

Erland Eriksson

 

Svar: Jag har tyvärr inte haft möjlighet att testa bensinförbrukningen på en 98-kubikare. Tvärspolade motorer ger generellt lite lägre effekt, men kan kanske ge en högre verkningsgrad (fler mil per liter bensin) jämfört med vändspolade motorer. Jag har sett tvärspolade kolvar på utombordsmotorer ända upp på 1970-talet om jag minns rätt, så någon anledning måste finnas om man väljer att behålla en så gammal konstruktion som övergavs av de flesta motorcykelfabrikanter i slutet av 1940-talet.

Någon som testat bränsleförbrukningen på en 98-kubikare? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Bränsleförbrukning på 98-kubikare
Äldre tvåtaktsmotorer hade en kam på kolvtoppen som styrde den inströmmande färskgasen upp mot förbränningsrummet vid gasbyte. (Överströmningsporten till vänster och avgasporten till höger.)
Rulla till toppen