Växelproblem på Husqvarna Flinta

Fråga: Hejsan. Ni är grymt bra, Har en fråga – jag har köpt en komplett Husqvarna Flintamotor till min gamla Moppe, den ska vara renoverad men får inte växlingen att fungera, har ej startat upp den ännu, när jag snurrar på bakhjulet och skickar i ettan funkar det bra, men när tvåan och trean ska i tar det stopp, den verkar koppla ur ok då jag med ettan i och kopplingen intryckt kan snurra bakhjulet. Och hur vet jag om det är modell E eller inte? Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Patrik

 

Svar: Ibland kan det vara svårt att få i- och ur växlarna när motorn är avstängd – trots att det inte finns något fel. Frågan är vad som tar stopp – är det växelpedalen/handtaget som inte går att rubba, eller låser sig bakhjulet? Det senare är allvarligt. Då kan två växlar ligga i samtidigt viket låser lådan totalt – även om man frikopplar. Tänk bara på att ta ur tändstiftet så att vevaxeln kan snurra utan motstånd när du drar runt bakhjulet. En nyborrad motor går rätt trögt i loppet vilket ytterligare bromsar. Jag har tyvärr inte skruvat med treväxlade Flintamotorer så jag kan inte råda dig till att kolla efter något standardfel som kan uppstå.

Tyvärr så är en ”renoverad” motor inte alltid så bra som den ska vara, men testa först med att starta den och se vad som händer.

Exakt hur man identifierar en ”E-motor” och vad som skiljer den från tidigare motorer vet jag inte, men den dök upp 1965 som en vidareutveckling.

Någon som vet mer ”E-motorn” och som kan tipsa Patrik om felet med hans treväxlade flinta? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Växelproblem på Husqvarna Flinta
Typskylt på Husqvarna ”Äggmotor”. Denna med benämningen ”A”. Motorn kallas även ”D”.
Rulla till toppen