Monark lättviktare som inte startar när den är varm

Fråga: Hej Jag har en Monark lättviktare med ILO motor på 98 cc. Årsmodell 1939. Den är lättstartad när den är kall men när jag kört några km. och minskar gaspådraget så dör den och startar inte igen innan den har kallnat. Tändstiftet har gnista (vet inte hur bra) och är torrt vid startförsök när motorn är varm. Vad kan vara fel?

Sven Fredriksson

 

Svar: Testa gnistan vid ett motorstopp genom att ansluta ett tändstift med avklippt sidoelektrod. Då får man en gnistlängd på 4-5 mm vilket är det minsta tändsystemet måste klara om gnistan ska orka hoppa den halvmillimeter som gäller under kompression. Ett klassiskt fel på äldre tändsystem är att tändspolen inte ger gnista när den är uppvärmd vilket innebär att spolen är på fallrepet. Samma kan gälla kondensatorn..

Att stiftet är torrt kan tyda på att det inte kommer något bränsle, men ett bra tips är att trampa en sträcka med växel ilagd och samtidigt hålla fullgas. Välj gärna en nedförsbacke. Kolla sedan stiftet igen. Är det fortfarande torrt ligger felet i bränsletillförseln.

Det kan vara så att förgasaren råkar ut för ånglås. Om bensinslangen är genomskinlig ser man hur det stiger gasbubblor i slangen om bensinen kokar i flottörhuset. Testa med alkylatbensin som är tåligare mot uppvärmning.

Jim Lundberg

Monark lättviktare som inte startar när den är varm
Om gnistan ska orka hoppa 0,5 mm under kompression måste den klara 5 mm ute i fria luften. Ett tändstift med avklippt sidoelektrod är ett enkelt testverktyg vid vägkanten.
Rulla till toppen