Monarscoot som tappat gnistan

Fråga: Hej Jim. Har haft stora problem med dåliga Stefaspolar på min Monarscoot. Har sedan jag skaffat den fått byta tändspole tre gånger. Så länge de är nya funkar de bra sen blir gnistan bara sämre och sämre. Har därför byggt om mitt tändsystem till utanpåliggande men nu får jag ingen gnista alls. Har kopplat precis enligt ditt schema men inte en gnutta gnista. Mäter 7,7 kOhm från tändhatt till jord. Vad har jag gjort fel?

Mycket tacksam för svar

/Mikael

 

Svar: Att tre tändspolar på raken går sönder låter märkligt. Om det är äkta stefaspolar så har de visserligen ett halvsekel på nacken, men jag misstänker att felet ligger någon annanstans. Eftersom det inte bir någon gnista med det nya tändsystemet med utanpåliggande tändspole skulle jag kolla upp kondensatorn, brytarna och kablaget bakom tändplattan (klämskador). Titta på tändspolarnas polskor så att inte svänghjulet legat emot dessa (ska vara en spalt på 0,2 mm). Detta kan förstöra spolen då det uppstår friktionsvärme och kraftiga vibrationer.

Mätvärdet 7,7 kOhm låter helt normalt på en sekundärlindning. Det är viktigt att den utanpåliggande spolen är avsedd att arbete ihop med brytare så att man inte monterar en spole från ett brytaröst CDI-system. Kolla att abrissvärdet ligger rätt. Det ska vara 9-12 mm på ILO Piano. Står detta värde fel kommer det ingen gnista och kan bero på att brytarna är nedslitna eller stukade (Skriv i abriss eller fältbrytningsavstånd i sökrutan uppe till höger).

En sak till – om det är det nytillverkade tändspolar som hela tiden går sönder kan det vara så att dessa håller låg kvalitet.

Jim Lundberg

Monarscoot som tappat gnistan
Kopplingsschema för tändsystem med utanpåliggande tändspole.
Rulla till toppen