Kawasaki GTZ 550 som stannar när man gasar

Fråga: Har en Kawasaki GTZ 550 från 1982. Har ställt förgasana med vakuummätare. Den startar med full choke på höga varv, om jag stänger av choken helt går motorn på tomgång, men stannar så fort jag rör gasen. När motorn blir riktigt varm går det att varva utan att motorn stannar.

Är de fel munstycken eller något annat? Vet inte om någon har skruvat tidigare. Köpte motorcykeln för ett halvår sedan. Om jag på tomgång drar ut choken stannar motorn.

Kjell Flink

 

Svar: Jag har inte skruvat med den modellen av motorcykel, men det låter som att motorn får för mager blandning på tomgångs- och lågfartsregistret eftersom problemet verkar försvinna när den är varmkörd. Att motorn dör när choken dras ut kan bero på att förgasarna även har en snabbtomgång som höjer gaspådraget när man chokar. Om snabbtomgången aktiveras innan chokefunktionen blir det samma sak som att vrida på gashandtaget och då dör motorn om den får för mager blandning. Förmodligen kommer motorn fortsätta att gå om choken dras ut snabbt – eller om man startar motorn med choken aktiverad. Om avgaserna är svarta när man chokar med varm motor bör choken fungera som den ska.

Om jag har rätt uppgifter har motorcykeln fyra förgasare och ju fler förgasare en motor har desto mindre märks ett fel på en enskild förgasare. Om motorn dör vid gaspådrag måste felet ha dykt upp samtidigt på åtminstone två eller tre förgasare, eller så beror det på en gemensam faktor som påverkar samtliga förgasare. Flottörhusnivån (för låg) kan ge dessa symtom, men det felet bör inte uppstå samtidigt på alla förgasare. Det kan i och för sig vara för små munstycken i förgasaren, men det kan man ju kolla mot en manual. En ”quick-fix”-metod är att hälla i någon form av rengöringsmedel för bränslesystem i tanken och köra ett tag. Är det smuts i förgasaren kan det hjälpa, men räkna med att det kan ta några dagar innan det hunnit lösa upp eventuella föroreningar.

På den här typen av motorer finns det en hel del gummimaterial som med tiden åldras och blir stela eller spricker. Det kan vara vakuumslangar till exempelvis bensinkranen, insugningsgummin och förgasarmembran. Bryt och bänd lite på åtkomliga gummidetaljer med motorn igång och var uppmärksam på om motorvarvet ändras när man exempelvis trycker ner förgasarna eller drar i en slang. Kolla även att tändningen står där den ska. Nya tändstift kan ibland göra underverk – testa med att byta dessa.

Jim Lundberg

Rulla till toppen