MG A Twin Cam

Fråga: Jag testade att skriva ”MGA TWIN CAM” i sökrutan till höger, men fick intet svar. Då kanske det kan bli ett svar nu, eller rent av flera. Om det tillverkades 2111 eller 2210 exemplar vet jag inte, fick dessa alternativa siffror nyligen.
Ett av dessa exemplar var jag i mitten av 1960-talet först lycklig, sedan olycklig ägare till. En högerstyrd vagn var det, och fort gick det, åtminstone ett tag, sedan var det dags att reparera! Först gick en av kolvarna, och jag vill minnas att de byttes till fyra andra, som såg annorlunda ut.
Andra olyckan gällde en ventil som lossnade och ramlade ned på en kolv och satte ett märke, men eftersom detta hände just vid stopp, så hände intet ytterligare DEN gången. Litet senare hände samma sak, men då var det god rotation på maskineriet, så en av kammarna knäcktes!
Lät byta ut den, men tröttnade så småningom på ekipaget, och sålde den till en vän som givetvis drabbades av olyckor, han också, han sålde vagnen till en vän som givetvis drabbades av olyckor…o.s.v. Så småningom hamnade vagnen i Kalmar, varefter den enligt uppgift totalkvaddades!
Berätta litet mera om detta ”monster”!
Vänliga hälsningar!  Willy Nilsson

Svar: Grattis till en kul bil, även om det var ett tag sedan. Gerald Palmer, som designade MG ZA Magnette, låg bakom idén om att ha en Twin Cam som ett komplement till den vanliga MGA. När modellen kom ut 1958 återfanns den klassiska B-motorn under huven, men på 1,6 liter istället för på 1,5 liter och med dubbla överliggande kamaxlar.

Effekten ökades därmed från 75 till 108 hästar och det gjorde underverk på bilens prestanda. Toppfarten höjdes från hyfsade 150 till 180 kilometer i timmen.

Tyvärr var motorn otursdrabbad och höll inte så bra ens när den var ny. Effekten sänktes i en senare version till 100 hästar bland annat genom att sänka kompressionen, men modellen hade redan råkat i vanrykte och lades ner 1960.

På utsidan hade Twin Cam speciella emblem och skivbromsar runt om och hade dessutom plåtfälgar istället för ekerfälgar som standard.

Det finns en hel del skrivet om MGA och för den som fördjupa sig i modellen kan jag rekommendera ”Call it MGA” av Piers Hubbard och Roger Martin.

Robert Gustavsson

 

 

Rulla till toppen