Lamellbyte på Excelsior Consort med Villiers 98 cc

Fråga: Har en Excelsior Consort med Villiersmotor på 98 cc. Om jag ska byta lameller ser det ut som jag måste dela hela motorn eftersom vajern går in mitt i motorn eller vilken sida ska jag öppna? Har du något tips på sprängskiss eller något. Torrlamellkoppling har jag läst mig till. Är det kork eller är det typ som på en bil? Har frågat många ”experter” men ingen vet något om den här motorn.

Hans-Erik Thång

 

Svar: Villiersmotorn i Excelsior Consort har en lite annorlunda koppling med en centralfjäder (nr 97). Kopplingen består av två korklameller – en med kuggkrans (nr 100) för transkedjan och en utan kuggar (nr 108). Korkbitarna har två olika storlekar i lamellerna. Att det skulle vara en torrkoppling verkar lite tveksamt då kopplingskorgen sitter inne i motorn bland dreven om man får tro sprängskissen. Växellådan ska ha SAE 90-olja.

Korkarna i lamellerna är lätt att byta när man väl fått ut lamellerna. Korkbitarna kan man tillverka själv av vanlig vinkork. I Stora Tvåtaktsboken del 1 finns en detaljerad beskrivning på hur man tillverkar och byter korkbitar i en lamell.

Jim Lundberg

Lamellbyte på Excelsior Consort med Villiers 98 cc
Växellådan i Villiersmotor. Om man vill spara någon av dessa bilder på sin dator gör man så här: Högerklicka på bilden och välj ”Spara bild som”.
Lamellbyte på Excelsior Consort med Villiers 98 cc
Delförstoring av kopplingen på bilden ovanför.
Lamellbyte på Excelsior Consort med Villiers 98 cc
Cylinder och vevhus till Villiers 98 cc.
Rulla till toppen