Testa tändspole på NV från 1952 med DKW motor

Fråga: Jag har en 1952 års modell NV 125cc DKW-motor. Jag får ingen gnista på tändstiftet. Kan det vara tändspolen? Hur kan jag testa den?

Hälsningar Sven-Erik

 

Svar: Börja med att mäta upp om det kommer fram ström till brytarna när tändningen slås på. Har du ingen mätare kan du använda en liten 6-volts glödlampa som kopplas in över brytarna när de står öppna. Lampan ska lysa om allt är okej med strömförsörjningen till spolens primärsida.

Vrid sedan motorn så att brytarna stänger. Sätt i ett löst tändstift i tändhatten och håll stiftet mot jord (motorblocket). Öppna brytarna genom att pilla isär dem med en träpinne eller liknande föremål som inte leder ström. Varje gång brytarna öppnar ska det uppstå en gnista på tändstiftet. Om inte – börja med att byta kondensator (enklast/billigast). Hjälper inte detta tar man ur tändspolen och kör den i en tändspoleprovare. Spolen ska vara värmd till cirka 70 grader under provningen.

Om man har en multimeter kan man mäta resistansen på primär- och sekundärlindningen. Detta görs mellan spolens järnkärna och respektive kabel från spolen. Mellan järnkärna och primärlindning (den som går till brytarna) ska det vara 1 Ohm eller mindre. Mellan järnkärna och tändkabel ska det vara cirka 5000 till 8000 Ohm. Men även om dessa värden hamnar rätt kan spolen ändå vara defekt på grund av dålig isoleringen på insidan.

NV:n har ett batteritändsystem som påminner om det som sitter i bilar och har tändspolen placerad i ”svarta lådan” under tanken. Tändspolen går därför att byta till en 6-voltsspole till moped eller liknande – bara den får plats inne i lådan.

Jim Lundberg

Testa tändspole på NV från 1952 med DKW motor
”Kopplingsschema” till NV 11. Tyvärr inte så detaljerat att man ser vart alla kablar går.
Rulla till toppen