Elproblem på Crescent raketare

Fråga: Hej Jim! Jag har en Crescent raket 1148, -61:a med Sachs 50/2 s. Nu till problemet. Tutan fungerade inte när jag köpte den. Men hittade en lös sladd i omkopplaren på styret. Kopplade in den och då funkade tutan. Men, den fungerar även som dödare på mopeden.

Konstigt då det inte finns någon dödare utan istället pys. Det andra felet är att när jag stänger av framlyset så tänds bromsljuset bak. Jag har gått igenom alla sladdar vid plinten och i omkopplaren men hittar inget som sitter felkopplat. Kan det vara fel på tändspolen eller har jag missat något annat tror du?

Tack på förhand!

Hälsningar Simon Lindqvist

 

Svar: Tändspolen kan faktiskt vara boven i dramat även om det låter långsökt. Spolen kan vara defekt eller så är tändsystemet feljusterat. Det kan vara så att tutan är rätt kopplad, men att tändsystemets fältbrytningsavstånd, abriss, står fel. Det är nämligen så att spolarna innanför svänghjulet påverkar varandra och om abriss står fel kan gnistan bli svag eller försvinna helt när ljusspolen belastas av ljuset och/eller tutan som får ström från samma spole.

Abriss ändrar man genom att justera brytaravståndet. Större avstånd ger mindre abriss och omvänt. Rätt brytaravstånd (ca 0,40 mm) ger normalt rätt abriss (7-11 mm) – men inte om brytarna är slitna. Skriv in ordet Abriss i sökrutan uppe till höger så kommer det upp flera artiklar i ämnet.

Det finns även lite olika varianter på just bromsljuset. På vissa motorer har man ”lindat in” bromljusspolen i ljusspolen som på översta bilden. I nyare system har man en separat spole till bromsljuset. Den sitter monterad ovanpå tänd- eller ljusspolen och har polskor som når ut till svänghjulets magneter. Varför bromsljuset tänds när du stänger av framljuset kan jag inte svara på. Dels ska det bara tändas när man aktiverar bromsen, dels ska det alltid tändas vid bromsning – oavsett hur ljusomkopplaren är ställd.

I tidigare frågan Koppla in tuta på Apollo Monte Carlo finns en tabell över vad varje kabel har för uppgift och färg. På undre bilden syns inkopplingen i en vanlig ljusomkopplare till mopeder.

Jim Lundberg

Elproblem på Crescent raketare
Inkoppling av ljusomkopplaren enligt färgerna i svensk kabelstandard.
Brun= tuta, gul/svart=helljus, grå=bakljus, vit=halvljus, Svart=dödarknapp, gul=belysning.
Elproblem på Crescent raketare
Kopplingsschema för sachsmotor med fyra kablar ut från motorn (Gul, grå, svart & grön)
Rulla till toppen