Cylindern rostar på min Puch Dakota

Fråga: Hej! Jag har bytt till ny cylinder på dakotan och nu kört ca 12mil. Men den är redan lite smått röd av rost. Så har det inte blivit på den gamla cylindern på alla år. Varför blir det så? Med tanke på att cylinder blir varm och all fukt under körningen borde ha torkat.

Tack på förhand

Axel

 

Svar: Cylindern på Puch Dakota är tillverkad av gjutjärn och denna metall kan uppvisa rost på några timmar om den blivit fuktig. Däremot går rosten inte på djupet även under lång tid. En kompis till mig såg hur en vattendroppe som rann nerför cylinderloppet på en gjutjärnsmotor lämnade ett spår av rost efter sig medan han tittade på.

Anledningen till att den gamla cylindern är mindre rostig kan bero på att den är ”impregnerad” på ytan med fastbränd olja som hamnat där under årens lopp. Sedan kan olika gjutjärnslegeringar rosta olika mycket. Om du vill kan du lackera cylindern med värmebeständig färg så slipper du se mer rost.

Jim Lundberg

Rulla till toppen