Elproblem på Mustang Cobra

Fråga: Hej Jim! Jag har en Mustang Cobra av 1978 års modell och jag får ingen kläm på det elektriska. När jag tutar så tänds bakljuset om lyset är avstängt, tänder jag lyset så har jag ingen tuta, bromsljuset funkar om inte belysningen är på annars glöder det bara lite, hel och halvljus funkar. Det här har gett mig myror i huvudet! Vore väldigt tacksam för all hjälp. Alla kablar som finns till omkopplaren sitter enligt din beskrivning i Stora Tvåtaktsboken (del 1). Det finns till omkopplaren svart gul blå röd och grå kablar.               

Mvh Tommy

 

Svar: Jag har tyvärr inget kopplingsschema till just Mustang, men däremot till Zündapp KS 50 som har samma motor. Zündapp har annorlunda kopplingar i själva elsystemet, men i detta schema ser man vilka färger kablarna har som kommer ut från motorn. Zündapps ”färgkoder” skiljer sig från svenska mopeders.

Svensk standard ser ut så här (Zündapps motsvarighet inom parentes))

Belysning:     Gul (Svart)

Dödarknapp: Svart (Blå)

Bakljus:         Grå (Brun)

Bromsljus:     Grön (Grön)

På din moped bör det sitta tre ljusspolar; en stor för belysning, en liten utan polskor till bakljus och en liten med polskor till bromsljus. Ett sätt att felsöka är att lossa samtliga kablar från motorn och koppla in glödlamporna direkt på dessa kablar. Framlampan på 15 watt ska då anslutas till stora ljusspolen och jord (ramen) och ska då lysa med fullt sken när motorn startas. Bakljusspolen som saknar polskor ansluts till en 3-wattslampa som jordas i ramen. Observera att den bara ska lysa om 15-wattslampan är inkopplad. Sist är då bromsljuslampan på 5 watt som kopplas till spolen med polskor och den ska lysa oberoende av de andra lamporna.

Om alla lampor lyser vid dessa test bör spolarna var okej och felet bör sökas i kabelstammar och omkopplare på mopeden. Tänk på att en för stark framlampa kan leda till problemen du uppger. Troligtvis ka det vara en 15 wattslampa på Mustangen – kolla i eventuell instruktionsbok.

Saker man bör kolla särskilt efter är klämda kablar som då kan jordas i ramen. Kablar mellan ram och framgaffel utsätt för ständiga böjningar och kan gå av på insidan trots att isoleringen ser hel ut. Anslutningar kan oxidera och bör kollas upp och få en klick vaselin som håller fukten borta.

Jim Lundberg

Elproblem på Mustang Cobra
Kopplingsschema till Zündapp KS 50. Här ser man att kabelfärgerna från motorn inte alltid stämmer med svensk standard.
Rulla till toppen