Lossa runddragen bult

Lossa runddragen bult

Publicerad

Fråga: Jag har en Volvo 142 från 1974 som jag ska byta bromsok på. Men bulten till oket är runddragen. Hur får jag loss den? Jag tittade även på bromsledningen och även den är skadad.

Jocke

Svar: Det mest tillförlitliga sättet att få bort runddragna bultar är att värma dem med gassvetsen. Då brukar de flesta bultar lossna. Är skallen rejält runddragen kanske det inte går att få grepp med en vanlig hylsnyckel utan då får rörtången komma fram.

Har du ingen gassvets och inte möjlighet att flytta bilen är det värre. I bästa fall kanske du kan knacka på en hylsa som är numret mindre än bultskallen och banka loss muttern. Då får du vara beredd på att hylsan blir kass och/eller att du helt enkelt drar av bultskallen.

När det gäller bromsledningen är nipplarna tillverkade av en tämligen mjuk metallegering och blir lätt skadade om fel verktyg används. Det förekommer att gängan är konisk och därför kan nippeln bita fast ordentligt. Prova att värma och se om den lossnar. I värsta fall får du ta till rörtången igen. Med största sannolikhet blir nippeln (och kanske även bromsröret) så skadad att du inte bör montera tillbaka den, å andra sidan kostar en ny nippel bara någon eller några tior.

Robert Gustavsson

Läsare som har fler tips till Jocke – lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Ingen gnista på Boschmagnet till Volvo T 31

15 kommentarer

Erland: En viktig del för tillverkningen av magnetapparater var flygmotorindustrin och där ställdes förstås mycket höga krav på utförande och kvalitet. Det är lätt att föreställa sig att mycket av...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07

  • Classic Motor 2017-06

  • Classic Motor - Turist på väg