Lossa runddragen bult

Lossa runddragen bult

Publicerad

Fråga: Jag har en Volvo 142 från 1974 som jag ska byta bromsok på. Men bulten till oket är runddragen. Hur får jag loss den? Jag tittade även på bromsledningen och även den är skadad.

Jocke

Svar: Det mest tillförlitliga sättet att få bort runddragna bultar är att värma dem med gassvetsen. Då brukar de flesta bultar lossna. Är skallen rejält runddragen kanske det inte går att få grepp med en vanlig hylsnyckel utan då får rörtången komma fram.

Har du ingen gassvets och inte möjlighet att flytta bilen är det värre. I bästa fall kanske du kan knacka på en hylsa som är numret mindre än bultskallen och banka loss muttern. Då får du vara beredd på att hylsan blir kass och/eller att du helt enkelt drar av bultskallen.

När det gäller bromsledningen är nipplarna tillverkade av en tämligen mjuk metallegering och blir lätt skadade om fel verktyg används. Det förekommer att gängan är konisk och därför kan nippeln bita fast ordentligt. Prova att värma och se om den lossnar. I värsta fall får du ta till rörtången igen. Med största sannolikhet blir nippeln (och kanske även bromsröret) så skadad att du inte bör montera tillbaka den, å andra sidan kostar en ny nippel bara någon eller några tior.

Robert Gustavsson

Läsare som har fler tips till Jocke – lämna dem i rutan för kommentarer nedan.

On
Off

7 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842