Magnetisera svänghjul av mässing

Fråga: Hej Jim! Jag har läst din beskrivning om hur man magnetiserar svänghjul. Jag har en Fuchs FM40S påhängsmotor som jag inte lyckas få gnista på även om jag bytt tändspole och ställt in brytarna!

Så misstänker nu att det är svänghjulet som tappat sin magnetism och vill friska upp magneterna lite men mitt svänghjul är gjort av mässing och jag förstod inte riktigt hur jag skulle göra så tänkte om du ville förklara lite mer exakt hur jag ska gå tillväga med uppbyggnad av magnetiseraren och hur jag ska använda den. Två av dom fyra järnbitarna inuti svänghjulet går att plocka bort om det nu är till någon hjälp.

Tackar i förväg.

Adam Olsson

 

Svar: Skillnaden mellan svänghjul med magnetisk stomme (stål) och omagnetisk stomme (mässing och aluminium) är hur magneternas poler ligger orienterade. I ett stålhjul ligger nord/syd radiellt (efter en linje som utgår från centrum)och i omagnetiska hjul ligger nord/syd i tangentens riktning (i rörelseriktningen). Detta ser man i den översta bilden. Här ser man också att i stålhjul är det magneterna själva (gula) som påverkar spolarna i tändsystemet, men i det ”omagnetiska” hjulet är det polskor av järn (grå) som påverkar spolarna.

Min magnetiseringsapparat är konstruerad för stålhjul och då ”nyper” jag fast svänghjulet över kanten i apparatens polskor (blå pilar i mittenbilden). Men när det gäller omagnetiska hjul måste magnetiseringsapparatens polskor hållas mot svänghjulets insida (gröna pilar). Därför måste magnetiseringsapparaten ha utstickande polskor som man kan sticka in i svänghjulet.

Jag pratade nyligen med en kille som håller på med tändmagneter (artikel i tidningen Classic Motor inom kort) som berättade att det även kan bli så att när man magnetiserar andra paret magneter i ett omagnetiskt svänghjul så avmagnetiserar man ofta det första paret… Detta skedde även om man kortslöt det första paret med en järnbit. Det är förmodligen därför som Bosch magnetiseringsapparat har en polsko för varje magnet och som då magnetiserar alla magneter samtidigt (nedersta bilden).

Om det är någon fördel med att kunna ta bort polskorna av järn mellan magneterna vid magnetisering kan jag inte svara på, men om man gör en magnetiseringsapparat som har lite smalare polskor kanske man kan magnetisera samtliga magneter en och en utan att man påverkar alla samtidigt.

Jim Lundberg

Magnetisera svänghjul av mässing
När man magnetiserar stålhjul kan man ”nypa” tag över en magnet i taget med magnetiseringsapparatens polskor (blå pilar). Är det aluminium- eller mässingshjul så måste man magnetisera mot polskorna av järn på hjulets insida (gröna pilar).
Magnetisera svänghjul av mässing
Bosch magnetiseringsapparat. På denna trär man svänghjulet över dess polskor. Den har en polsko för varje magnet och magnetiserar alla magneter samtidigt. Fungerar till alla sorters svänghjul.
Rulla till toppen