Flödande förgasare på Volvo BM T22

Fråga: Hej! Har en Volvo BM T22 som jag renoverat förgasaren på men den vill fortfarande flöda när man stänger av. Någon som vet vad det kan bero på? Har bytt flottörventil och justerat nivån efter uppgifter i boken.

/Rasmus

 

Svar: Hej Rasmus!

Flödande Zenith 161-förgasare är ett inte helt ovanligt problem på Volvo T 22-traktorer. Grejorna är gamla idag och många gånger har dom heller inte fått den vård dom förtjänar. Men med lite handpåläggning så brukar felet vara lätt fixat. Hur som… ditt problem med flödning kan ha flera orsaker.

1. Ett av de mer vanliga är att bränslejusteringsnålen, det ställbara munstycket längst ned på förgasarens sida, är för mycket öppet. Med bränslejusteringsmunstycket ändras bränsletillförseln till förgasaren. För stor öppning kan ge flödande förgasare.

Inställningen kollar du genom att försiktigt vrida munstyckets nål helt i botten, alltså stänga helt. Sedan öppnar du munstycket 1½-3 varv. För lite öppet munstycke ger svag motor när du kör. Kontrollera också att huvudmunstycket, som påverkas av bränslejusteringsnålen är rent och och nålen inte är skadad.

2. Hur mår bränslefiltret? Följer det med föroreningar som hindrar förgasarens nålventil, som påverkas av flottören, att stänga? Gör den inte det flödar förgasaren.

3. Kärvar flottöraxeln? Kolla så den löper lätt i flottörens fästöron och även i förgasarens gods. Kärvande flottöraxel ger flödande förgasare.

4. Kolla packningen mellan förgasargodset och nålventilens (flottörventilens) säte. Dålig eller saknad packning ger flödning.

5. Läckage på flottörkroppen. Kan vara svårt att se i första vändan. Men om flottören om successivt fylls av bränsle och sjunker blir följden flödning då nålventilen (flottörventilen) inte stänger.

6. Rost. Zenithförgasarens hus består av prima gjutjärn – som gärna rostar invändigt. Flottören kan då inte röra sig som den ska. Resultatet blir flödning.

7. Sprickor i förgasarens gods. En god vän drabbades av flödande Zenith 161-förgasare som orsakades av en fin spricka i godset till flottörventilens gänga.

8. Frostskador. Jodå, kondens som följer med bränslet kan frysa och skada förgasaren. Frostskador kan ge svårlokaliserade deformationer som kan göra att bränslet tar fel väg.

9. Bränslekranen. Måste fungera då bränslet rinner till förgasaren med självtryck. Defekt kran och packning kan faktiskt ge upphov till flödning och dropp från förgasaren!

10. Flottörinställningen skall enligt Volvos måttuppgift i verkstadshandboken vara 29 mm.

Lycka till med din Volvo T 22 – i grunden en outslitlig traktor.

/Per Ericsson

Rulla till toppen