Kompressionstryck på Villiers 197 cc

Fråga: Har en Villiers 6E, 197cc, kollade kompen på den och det var på 5 kg. Tycker det känns lite, men vad ska det vara?

Niklas

 

 

Svar: Jag har inga exakta uppgifter över just Villiers, men när jag testade på några liknande motorer från samma period låg kompressionstrycket på 5 – 6 kilo. Det var inte så hög kompression på motorerna på den här tiden. Man ska hålla full gas under testet så att man får maximal fyllning i förbränningsrummet. Jag tror nog att din motor är okej, men du kan testa kolvringarnas kondition så här:

Dra upp kolven så att avgasporten precis har stäng och spruta några droppar motorolja genom tändstiftshålet. Ställ helst framhjulet högt så att cylindern står vertikalt – då rinner oljan runt hela kolven. Dra runt motorn några varv så att oljan sprids ut på ringar och cylindervägg.

Gör ett nytt kompressionsprov. Ställ ner motorcykeln om det är enklare att kicka. Om trycket ökar mycket med oljan (som tätar tillfälligt), typ 1 kilo, så kan det vara dags att byta kolvringar. Kolla kolvringsgapet. På en motor med cirka 50 mm cylinderdiameter ska gapet vara cirka 0,2 mm (inte mindre). Är det närmare 0,7 mm eller mer, är det dags för ringbyte eller omborrning.

Jim Lundberg

Rulla till toppen