Hur fungerar frilägeskontakten på Monark Blue Arrow?

Fråga: Vill veta mer om friläges givaren till Monark M 550 Blue Arrow. Har kollat upp Monarks instruktionsbok och även reservdelslistan för endast motorn från hemsidan:

https://wahlstedt.com/monark_manuals.htm  

Tyvärr är Monarks gamla manualer lite knapphändiga när det gäller bra information.

Har också läst igenom hela stycket om ILO 250 motorn i Stora Tvåtaktsboken del 2.

Där du faktiskt skriver en hel del om frilägesgivaren.

• Text till Bild 2 på sidan 165.

• Montering av växellådan sidan 173.

• Texter till bilderna 41, 42 och 43 på sidan 173.

Du talar om Inre nippel och wire nippel i texten. Men vart kommer brytaren in, som skall jorda frilägeslampan så att den lyser då friläget ligger i. Då frilägeslampan har sin + 6 V matning från huvud omkopplaren som den sitter integrerad till placerad i lyktan.

Vill således veta:

• Hur det ser ut i övergången från kuggstången till någon form av elektrisk brytare ?

• Sitter det en wire kopplad till kuggstångens yttre ända, som sedan i sin tur påverkar en strömbrytare ?.

• Sitter brytaren i yttre hylsan som omnämns i texten under bild 2 ?

Tyvärr saknar jag hela paketet vid motorn till just friläges indikeringen. Får förmodligen dra

i en bottenplugg där istället och strunta i att koppla in lampan. Motorn är renoverad och allt annat elektriskt funkar så…

• Vilken gänga har hålet i blocket där givaren skall sitta ?

Se bild som jag mailade till dig Jim. Är ändå nyfiken och vem vet vad man kan hitta på en marknad eller i Rösebäcken.

Avdragare Svänghjul / ankare.

Jag har ingen M10 gänga i svänghjulet utan bara i vev axel tappen. Erhåller således inget mothåll och spjärn tag mellan hjulet och veven. Så den enkla varianten med en svarvad M 10 eller lös 35 mm lång 8 mm pinne funkar inte riktigt. Får använda de 2 st M8 gängade uttagen i hjulet i stället och trycka med Biltemas lageravdragare i stället på 35 mm pinnen i vevaxel centrumet.

MVH

Bengt Göransson.

 

Svar: När jag gjorde kapitlet om ILO 250-motorn som sitter i Monark Blue Arrow så hade jag bara en lånad motor, inte hela motorcykeln. Det finns ingen kontakt för frilägeslampan nere vid motorn, utan det går en vajer från en mekanisk frilägesgivare som sitter under motorn till en elektrisk kontakt någonstans på motorcykeln. Jag har inte motorn kvar hos mig så att jag kan mäta upp vilken gänga det är i blocket där kuggstången sticker fram.

Var denna kontakt sitter och hur den ser ut vet jag tyvärr inte. Någon som har en Monark Blue Arrow som kan berätta mer om kontakten och gängan i blocket? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Hur fungerar frilägeskontakten på Monark Blue Arrow?
Den lilla kuggstången är kopplad till växelmekanismen och styr via en vajer en kontakt som tänds när man fått i friläget.
Hur fungerar frilägeskontakten på Monark Blue Arrow?
I änden på kuggstången är fästet för vajern som går till frilägeskontakten någonstans på motorcykeln.
Rulla till toppen