Puch Montana där det smäller i växellådan

Fråga: Hej, jag har en Puch Montana treväxlad som senaste turen har börjat skorra i växellådan och liksom smäller när man lägger i växlarna vilket man får göra rätt bestämt och det rasslar till mellan växlarna när man ska lägga i dom. Och ibland har den ingen ork när man ska köra iväg på ettan utan bara hackar sig fram och håller på att dö så man måste hjälpa och springa eller lägga i friläge och börja om igen. Det är ettan och tvåan som är värst. Det finns väl överhängande risk att växellådan tar ännu mer skada eller att den skär, och vart är det man får tag på drev mm till växellådan? Har inte hittat det någonstans

Montana

 

Svar: Jag tror att problemet ligger i kopplingen och inte i växellådan, men det är förstås inte helt säkert. En sliten koppling kan få hack i både lameller och kopplingskorg vilket leder till att lamellerna låsas fast och får svårt att frikoppla. Detta leder i sin tur till att växellådan för en massa oljud vid växling eftersom motorn fortfarande driver när man växlar.

Ta bort transmissionskåpan och kolla hur kopplingen ser ut. Kolla hur växellådsoljan ser ut. Är den full med grovt metallglitter eller spån är något fel. Tänk på att det alltid bildas lite metallpartiklar i en växellåda vilket är normalt.

Om kopplingen är okej ligger felet förmodligen i växellådan och då måste motorn delas för att man ska komma åt problemet. Se till att ha rätt sorts olja i växellådan. Puch rekommenderar så tjock olja som SAE 50, men även SAE 30 vid svarare klimat. Den senare oljan säljs under namnet Gräsklipparolja på bensinmackar, stormarknader och biltillbehörsbutiker. Motordelar hittar du hos mopedrenovering och Puchverkstan.

Jim Lundberg

Puch Montana där det smäller i växellådan
Demontering av koppling på Puch V3-motor.
Rulla till toppen